Jak to bylo, pohádko? Zabloudilo Bartákovo kuřátko…?

15. Listopad, 2010 – 18:20
Vzpomínka na pařížský dojezd Dakaru... Foto: Břetislav Olšer

Vzpomínka na pařížský dojezd Dakaru... Foto: Břetislav Olšer

Celý svět je pouze o bajkách, zkazkách, pohádkách a pokoutních kšeftech. Důkaz? Šlamastyka v Tatře Kopřivnice. Pohádka, nebo další korupční ostuda? Tvrzení proti tvrzení. Českých figurek proti superstar USA.

Pan MUDr. Barták, takřka usvědčený dvěma muži, z nichž jeden požívá vážnosti už přinejmenším z někdejšího oslovování „excelence“. Někdejší velvyslanec USA v Česku William J. Cabaniss řekl MF DNES, že exnáměstek z ministerstva obrany Martin Barták požádal 26. února 2008 ve washingtonském hotelu Centreville o úplatek. Měl posloužit na vyřešení problému s armádní zakázkou na automobily Tatra. Cabaniss byl dříve šéfem dozorčí rady kopřivnické automobilky. Za generálního ředitele jmenovali Ronalda Adamse. Dalšího Američana…

České sdělovací prostředky jako „myšlení národa“ patří zahraničním majitelům, české rodinné stříbro Škoda SRN, Tatra USA. Zmíněný problém spočíval v tom, že se Tatra, dodavatel stovek automobilů pro armádu za 2,7 miliardy, rozešla se subdodavatelskou firmou Praga. Ta totiž vyráběla některé díly, s jejichž kvalitou tatrováci nebyli spokojení. Po rozchodu se obchod začal zadrhávat, tatrovky začaly mít problémy při armádních zkouškách. Proto údajná nabídka pár milionků, aby se vše mezi Tatrou a Pragou urovnalo. Kdo měl nabízet a kdo brát? Američanova slova o Bartákově korupci potvrdil i prezident americké pobočky Tatry Duncan Sellars, který prý také byl účastníkem jejich rozhovoru. Já na bráchu, brácha na mě. Ruka ruku myje. Víc přiléhavých floskulí už neznám…

Že by si MUDr. Barták troufl jako člen Topolánkovy delegace v Bílém domě drze požádat o úplatek pár milionů dolarů? Je snad nesvéprávný, anebo jen loutka na něčím motouzku, který má za cíl pomstít se třeba za firmu Steyer (americký koncern General Dynamics – převzal firmu Steyr v roce 2003) a Pandury (za provizi až 1,4 miliardy si nechala domlouvat schůzky s lidmi z vlády, parlamentu i armády. Česko nakonec vyšlo jedno vozidlo na 134 milionů…), nebo za jiné vojenské dodávky? Majitel a předseda dozorčí rady Pragy Petr Ptáček však rezolutně tvrdí, že Američané nestydatě lžou. A co když vítr vane od kopřivnické Tatry? Pokusme se zrekapitulovat kousek dění v tomto pro USA velmi lukrativním a strategickém podniku.

Třeba od nových výrobků, nezbytných pro armádu. Vozidlo Tatra 815-7 kopřivnická firma v ČR poprvé představila na veletrhu IDET v Brně. Podvozek 4×4 řady 815-7 byl také použitý pro obrněný transportér zkonstruovaný izraelskou firmou IMI, který byl prezentován na výstavě Association of the U.S.Army v říjnu 2005 ve Washingtonu.

Nová Tatra respektuje standardní i speciální požadavky na vojenská vozidla. Ano, v tom je účel celé korpční kampaně. Zbrojní průmysl musí vyrábět a nestoudně bohatnout. Za jakoukoli cenu. Na rozdíl od předcházejících typů má Tatra 815-7 nízkou kabinu, díky čemuž může být přepravována letouny C130 Hercules používanými v NATO. Kabinu s plochými skly, dveřmi a stěnami lze snadno pancéřovat. V akci ji zvládnou dva vojáci opancéřovat do osmi hodin

Jak to bylo, pohádko, když zazněla v roce 1995 interpelace poslance Svatomíra Recmana na předsedu vlády Václava Klause ve věci automobilové společnosti TATRA Kopřivnice?

„…K řešení vzniklé situace navrhlo vedení a. s. TATRA vytvoření konsorcia bank na poskytnutí bankovních úvěrů společnosti ve výši 1,9 mld. Kč se zárukou vlády ČR. Připravený materiál nebyl předložen vládě ČR k projednání, neboť vláda ČR dává záruky peněžním ústavům pouze na celospolečensky významné akce. Navíc by se vytvořil nepříznivý precedens ve vztahu k ostatním neprosperujícím podnikům…

K vyvedení společnosti z krizového stavu byli jejím vedením a rozhodujícími IPF (Investiční fondy a společnosti) získáni američtí manažeři, pánové Greenwald, Shelby a Rutherford, kteří založili společnost GSR Inc. a na základě uzavřené smlouvy převzali vedení a. s. TATRA. Součástí sjednaných podmínek byl i prodej 15 % akcií základního jmění a. s. TATRA společnosti GSR Inc., a to rozhodujícími IPF a FNM (Fond národního majetku) ČR… Vůči NATO je úsilí centrálních orgánu zaměřeno na dosažení interoperability především do oblastí informatiky, spojení, společné činnosti jednotek, nebo systémů, např. protivzdušné obrany a jiných opatření…“

Ano, je to ten pan Gerald Greenwald, jehož jsem měl čest osobně poznat v Paříži, kam přiletěl z Detroitu uvítat vítězného Karla Lopraise po dalším návratu z Dakaru. Gerald velel Tatrovce na dálku. Bratru pár tisíc kilometrů přes Atlantik. Milionový plat mu i tak pravidelně docházel. Asi odlučné hrálo největší roli. Bývalý šéf Chrysleru měl za úkol zřejmě potopit svého tatrováckého konkurenta. Kdoví? Těžko říct, ale při dnešní práskáčské politice jeho nástupce pana Ronalda Adamse si lze myslet cokoli. Pana doktora Bartáka nemusím, ale užitečný idiot určitě není. To bych poznal…

Kdo vyjde vítězně z toho souboje českého Davida a amerického Goliáše? Prak asi stačit nebude. Inu, nechoď Bartáku s pány na led, mnohý příklad známe, že pán sklouzne a sedlák si za něj nohu zláme. Děkuji, pane Karle Havlíčku…

Reklama:
  1. 1 Trackback(s)

  2. Lis 27, 2017: 新西蘭投資移民

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *