Chánov, Varnsdorf, Šluknovsko, ostravské Přednádraží či ulice Čujkovova, Janov… Tisíce policejních těžkooděnců, stovky zraněných kvůli jedné rvačce a útoku mačetami, přičemž nebyl nikdo mrtvý. V Číně jsem čekal něco podobného; jestli u nás nezvládne vláda deset milionů lidí, resp. jedno etnikum, co potom v ČLR, kde mají miliardu a čtyři sta milionů lidí, k tomu skoro šedesát etnik a národností? Omyl. Peking a Šanghaj jsou dvě čínská města, každé z nich skoro lidnatějších než dvě celá Česka, Wuhan, Šen-čen, Hongkong a Tianjin mají každé počet obyvatel téměř jako ČR a dalších 50 měst má více než dva miliony občanů, tedy padesát metropolí větších než Praha. Na první pohled nezvladatelné množství občanů. Pokud je tedy čínská vláda tak špatná, když zvládá pětinu obyvatelstva naší planety, jaká je pak vláda ČR? Že by v tom byl fakt, že v ČLR jdou tvrdě proti tunelování a korupci? A pokud tam existuje, tak jen jednorázově a naposled…

Boj s korupcí jede v Číně na plné obrátky. Komunista nekomunista, padni, komu padni. A poměr je to jednoznačný; 70 milionů komunistů proti miliardě a tři sta třiceti bezpartijním obyvatelům. Bývalý čínský ministr železnic Liou Č‘-ťün, duchovní otec vysokorychlostní železnice, byl za korupci a zneužívání moci odsouzen v Pekingu k podmíněnému trestu smrti. Podobný trest bývá v zemi podle agentury AFP zpravidla zmírněn na doživotní vězení. Jde o test odhodlanosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga zatočit se všudypřítomným úplatkářstvím. Liou Č‘-ťün ve funkci ministra podle obžaloby napomohl k výhodným postům či lukrativním zakázkám 11 lidem a na úplatcích inkasoval přes stovky milionů jüanů (cca osm bilionů korun). Čína má sice největší devizové zásoby na světě, ale je to prý nehoráznost, když si někdo bere tyto peníze jako v samoobsluze. Kdyby se tak trestalo v Česku, bylo by po problémech a všichni tuneláři by už dávno vyklidili pole, bez afér Casa, Promopro či Pandury a další. Možná by se měli zamyslet i známí kmotrovští filutové přes jízdenky dopravního podniku města Prahy…http://olser.cz/wp-content/uploads/dsc_04672.jpg

Zakázané město – Peking…. Snímek Břetislav Olšer

A přišla další čínská šance, jak získat statisíce nových pracovních míst, zvýšení životní úrovně a bohatství střední třídy obyvatel. Takové jsou perspektivy Říše středu, jejíž světové vynálezy dávají zelenou vzniku neuvěřitelných staveb. Zatím vše hovoří pro ni: HDP přes šest bilionů USD, 130 miliardářů a 900 000 milionářů, země se účinně brání tunelování i tím, že velké finanční podvody jsou v Říši středu, s podstatou tisiciletého císařství, trestány smrtí nebo doživotím. Přitom jen mezi roky 2009 a 2010 stoupaly platy v čínských městech víc než o 13 procent, loni o dalších 14 procent. Rychlý růst uzákonila vláda, chtěla tak lidem kompenzovat vysokou inflaci. A jaký je obrázek průměrného čínského boháče tzv. střední třídy? Je mu 42 let a vlastní majetek za 60 milionů jüanů (173,5 milionu korun). V Číně žije zhruba přes milion lidí, kteří mají více než milion eur, aby mohli nakupovat firmy v evropských zemích.

Obchodování v jüanech, jejichž oficiální název je žen-min pi, se přitom za poslední tři roky více než ztrojnásobilo. Letos obrat obchodů v čínské měně dosáhl průměrně 120 miliard dolarů (asi 2,4 bilionu Kč) denně. V roce 2010, kdy banka uskutečnila předešlý průzkum, to bylo asi 34 miliard dolarů. Tehdy jüan figuroval na sedmnácté příčce. Čínská měna se nyní poprvé dostala mezi deset nejobchodovanějších měn světa. Ukazuje to zpráva Banky pro mezinárodní vyrovnání plateb, podle které jüan překonal švédskou korunu a novozélandský dolar a vyhoupl se na devátém místo. Za poslední dva roky se průměrná mzda v Číně zvedala o 22 procent. Od letošního února bude například v Pekingu minimální mzda zvýšena o 9 procent na 1260 jüanů, v Šenzenu o 16 procent na 1500 jüanů. V západní provincii Sichuan vláda zvýšila pro letošní rok minimální mzdu o 23 procent na 1000 jüanů; 6,186 jüanu za dolar. Jízdné v pekingských tramvajích vyjde na tři koruny, v metru na polovinu, v taxíku stojí kilometr jeden jüan…Najdi rozdíly

A vzkaz pro Obamu; dohoda mezi Saúdskou Arábií a Čínou o stavbě společné rafinérie v Rudém moři. Ze strany Saúdů jde o signál směrem ke Spojeným států, že nehodlají spolupracovat pouze s nimi. Pokud vypořádání dodávek z této oblasti půjde mimo dolary, bude to jen další hřebíček do rakve petrodolaru. V Íránu už Čína obchází dolar, stejně jako ve Spojených arabských emirátech. Vzájemný tříletý měnový obchod mezi těmito zeměmi v rozsahu 35 miliard jüanů, resp. lidová měna remnimbi, mluví za vše. Jeden čínský renminbi = 3,1389627 Kč.

Knihtisk, střelný prach a magnetická střelka, čínské vynálezy, které změnily tvářnost a stav věcí na celém světě – první v literatuře, druhý ve vojenství a třetí v navigaci. Občané USA jsou největšími dlužníky Číny, cca tři biliony dolarů, proto ani nepřekvapí, že v rámci průzkumu uveřejněného na výroční schůzi Americké asociace pro pokrok ve vědě bylo osloveno 2200 osob. Měly zodpovědět devět otázek z oboru fyziky a biologie. Tazatelé touto metodou získali v průměru 5,8 správných odpovědí na osobu. Speciálně na otázku „Obíhá Země kolem Slunce, nebo Slunce kolem Země?“ odpovědělo špatně 26 procent respondentů. http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/327785-kazdy-ctvrty-american-netusi-ze-zeme-obiha-kolem-slunce.html

Čína si nyní připomněla dvacet let starý plán na vybudování podmořského tunelu. Tunel pod Pochajským zálivem má měřit 123 kilometrů, což je dvakrát více, než je délka dosud nejdelšího tunelu Seikan v Japonsku. Odhadovaná cena projektu je zhruba 36 miliard dolarů, tedy asi 720 miliard korun. Stavba by měla být dokončena do roku 2026. Nový tunel by měl vést dvěma provinciemi z města Ta-lien do Jen-tchaje. Cestu mezi oběma městy tunel zkrátí na pouhých 40 minut; rychlovlaky budou jezdit rychlostí 220 km/h. Po souši jsou od sebe města vzdálená 1 400 km, trajektem přitom musí cestující zatím počítat s okolo osmi hodin, Dosud nejdelší tunel Seikan mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó měří 53,85 km, tedy ani ne polovinu toho, co plánují Číňané. Eurotunel pod kanálem La Manche je dlouhý 51 km.

Velká čínská zeď… Snímek Břetislav Olšer

Čína je zkrátka jedničkou také v železniční dopravě, kterou rozšířila až do Tibetu. K jeho oživení civilizačnímu procesu přispěla i nejunikátnější železniční stavba na světě. Železnice na náhorní plošině, která je nejdelší a má největší nadmořskou výšku na světě, začíná v městě Xi Ning v čínské provincii Qing Hai a končí ve Lhase. Je celkem 1956 kilometrů dlouhá, její průměrná nadmořská výška po celé trati je přes 4000 metrů, nejvyšší úsek je 5072 m nad mořem a nazývá se „železnice nejbližší nebi”. Prochází 550 kilometry tundry a třemi tunely. Ten v horách Feng Huo Shan (Hory větru a ohně) leží na místě, kde je nadmořská výška 4905 m. Měří 1338 metrů a nachází se v oblasti věčně zmrzlé tundry na náhorní plošině jako nejvýše existující tunel na světě.

Rozum dostal i dalajláma, co se vzdal své svaté role; v březnu 2010 vyrukoval s tím, že po 369 letech zruší systém, který z dalajlámy činí duchovního i politického vůdce Tibetu. Konec s převtělováním…? Splaskla bublina dalšího náboženského mýtu? V dubnu 2011 bylo jasné, že se ve funkci premiéra politických úkolů ujme dvaačtyřicetiletý právník z Harvardu Lozang Sanggjä a v srpnu on i jeho šestičlenný kabinet složil přísahu…

Prvý školský deň na americkej strednej škole predstavuje učiteľka nového žiaka, Sakiro Suzukiho z Japonska. Hodina začína a učiteľka sa pýta: “Uvidíme, kto ovláda kultúrnu históriu Ameriky? Kto povedal: Dajte mi slobodu, alebo ma zabite?”

Hrobové ticho v triede, len Suzuki zdvihne ruku: “Patrick Henry, 1775 vo Philadelphii.”

“Výborne Suzuki”, a kto povedal: Toto je národ a národ nesmie zhynúť?”

Suzuki sa postaví: “Abraham Lincoln, 1863 vo Washingtone”.

Učiteľka sa pozrie na žiakov a vraví : “Hanbím sa za Vás, Suzuki je Japonec a pozná americkú históriu lepšie ako vy.”

Zozadu sa ozve tichý hlas: “Bozkaj nás v riť, zasratý Japončík!”

“Kto to povedal?” zvolá učiteľka.

Suzuki bez vyzvania odpovedá: “Generál McArthur, 1942 v Guadalcanale, a Lee Iaccoca v 1982 pri valnom zhromaždení firmy Chrysler.”

Trieda je celkom ticho, len vzadu sa ozve: “Je mi z toho na grcanie!”

Učiteľka kričí: “Kto to bol?!?”

Suzuki odpovedá okamžite: “George Bush senior japonskému premiérovi Tanakovi v priebehu obeda, Tokio 1991.”

Jeden zo študentov sa postaví a otrávene povie: “Môžeš mi ho vyfajčiť…!”

Učiteľka hystericky: “A dosť! Čo to má znamenať?”

Suzuki bez mihnutia oka: “Bill Clinton Monike Lewinskej, 1997 vo Washingtone, oválna pracovňa Bieleho domu.”

Ďalší zo študentov vstane a zreve: “Suzuki je hromada sračiek!”

A Suzuki opäť v pohode: “Valentino Rossi pri Veľkej cene motocyklov, Brazília 2002.”

Celá trieda prepadne hystérii, učitelka upadá do zúfalstva, plieska dlaňou po katedre, dvere sa otvoria, vojde riaditeľ a kričí: “Kurva, taký bordel som ešte nevidel!”

A Suzuki, viac-menej len pre seba: “Poslanec Fico ministrovi financií Miklošovi pri schvaľovaní štátneho rozpočtu, Bratislava 2005…”

Inu, před dvěma tisíci roky věřili Číňané, než vynalezli kompas, že je Země velikánská deska, podle amerického průzkumu více než třetina Američanů pořád i dnes věří, že Slunce obíhá kolem Země a nedokáží na mapě najít místo, kde se nacházejí Spojené státy americké…

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-os