Jak na ochlokracii neboli vládu lůzy? Přece církevními restitucemi!

23. Listopad, 2013 – 8:42
Půjdeme spolu do Betlémě... Foto: Břetislav Olšer

Půjdeme spolu do Betlémě... Foto: Břetislav Olšer

ČT24 uvedla další díl cyklu Hyde Park, tentokrát s hostem nad jiné povolaným – Doc. ThDr. Odilo Ivanem Štampachem. Hovořilo se o církevních restitucích, takže ustavení nové české vlády je v ohrožení. Rýsující se trojkoalice ČSSD-ANO-KDU-ČSL má na mále.

Pokud hrdina socialistického premiérství Sobotka neucukne se svým volebním restitučním trhákem kardinálu Dukovi a šéfovi lidovců Bělobrádkovi; bohužel, chiméra, smlouva je nevratná, zákon nezmění ani referendum. Ale, co kdyby…

Během hlasování ve Sněmovně totiž udělala Miroslava Němcová rafinovaně přestávku, opozice odešla do sněmovních kuloárů, aby vzápětí bylo přerušení zrušeno a hlasování proběhlo symbolicky v den výročí porážky českých stavů na Bílé hoře i bez poslanců, co zůstali neinformování v zákulisí. Ruku zvedl také pravomocně odsouzený poslanec Pekárek, co pomohl schválit zákon o restitucích a pak se odebral do své cely, kde by měl po dobu šesti let věznění dostávat svůj poslanecký plat. Jak čestně křesťanské…

ThDr. Štampach je český religionista, teolog, filosof a vysokoškolský pedagog na religionistickém pracovišti na Univerzitě Pardubice. Roku 1983 byl tajně vysvěcen na římskokatolického kněze a vstoupil do dominikánského řádu, kde přijal jméno Odilo. Roku 1999 se stal duchovním starokatolické církve. V současné době není pracovníkem žádné církve. V Hyde parku říkal sice mnohá fakta, co spisovatelka Lenka Procházková, jen s tím rozdílem, že on není ateista, nýbrž vysvěcený, byť poté exkomunikovaný kněz.

„Církve se před léty velmi zlobily, když je kdosi přirovnal ke spolku zahrádkářů. Samozřejmě nejsou spolek zahrádkářů, mají dlouhou tradici a význam v životě společenství, ale teď se stavějí vedle organizací zcela světských, třeba vedle firem a jednotlivců, kteří restituovali majetek. Jako by zapomněly, na své duchovní kořeny, ve kterých zrovna jde o to, že Ježíš říká, že nelze sloužit zároveň Bohu i mamonu. A kde svatý Jakub říká ve své epištole, že peníze jsou začátkem všeho zla,“ charakterizoval Štampach svůj pohled na restituční úsilí, kdy je ve hře na 75 miliard Kč v majetku a dalších 59 miliard v penězích…

Teolog byl smutný z faktu, že 21 církví z celkového počtu 35, když šest se restitučních nároků samo vzdalo, ovládl pragmatismus, touha po technologii moci a snaze podnikat jako firmy. Převládl machiavellismus nad jejich nitrem, když machiavellistou je myšlen ten, kdo uznává, že účel světí prostředky, a je ochoten dopouštět se morálně pochybných jednání ve snaze dosáhnout „obecně prospěšného cíle“.

Host Hyde Parku připomněl i pastora Českobratrské církve evangelické Miloše Rejchrta, co upozornil, že práva a povinnosti náboženské matice najednou jednou větou přecházejí na římskokatolickou církev, což nikdy v historii nebylo. Právě tyto kličky by podle něj měly být ze zákona odstraněny. Návrh finančních náhrad pro jednotlivé církve se Rejchrtovi nelíbí. „Naše církev má dostat dvě miliardy jako náhrady a já jako člen této církve nevím za co,“ uvedl evangelík. Jeho církvi toho prý nebylo příliš odňato a to málo už bylo vráceno. Stejně pochybné je, že náhrady dostávají i církve založené v roce 1989.http://olser.cz/wp-content/uploads/vatikan-2-e28093-7002.jpg

Vatikán… Snímek Břetislav Olšer

V pořadu Hyde Park mluvil Štampach též o novém papeži Františkovi, jenž za krátkou dobu svého pontifikátu „vyoral velmi hlubokou brázdu“, ale vedení římskokatolické církve v ČR papežovy postoje ignoruje. Církve a náboženské společnosti odůvodňují své nároky čistě technicky; školská, zdravotnická a sociální zařízení, zřizovaná církví, by se ale v jeho pohledu neměla stávat argumentem pro restituce, protože jejich provoz je financován z veřejných prostředků. „Ve všech křesťanských církvích jsou ostrovy vitality, které dělají velmi dobré věci a užitečnou službu veřejnosti, to chci silně zdůraznit. Ale většina vedení se chová pragmaticky a technokraticky… Nechovají se v duchu evangelia.“

Podle Štampacha nemůžou církve argumentovat ani snahou o finanční soběstačnost, neboť prý ztratily schopnost plného sebefinancování už pozemkovou reformou v roce 1919, kdy po vzniku samostatného Československa došlo k rozsáhlým záborům církevních pozemků. V roce 1926 došlo k přijetí dalšího zákona, který už tehdy zajišťoval vyplácení mezd duchovním. Čili návrat do roku 1948 v rámci restitucí nemůže zajistit skutečnou samostatnost církvím. Prý potřebují vytvořit základ, z kterého za 50 let budeme moci pomáhat i seniorům, kteří údajně dnes ještě pomoc nepotřebují. Asi církve zapomněly, že předcházející vláda důchody zmrazila a příští rok je snad „někdo“ navýší o úžasných 49 Kč.Soubor:Giotto - Scrovegni - -30- - Washing of Feet.jpg

Řeč byla o rovněž o ochlokracii neboli vládě lůzy. Takto mluvil kardinál Dominik Duka o tisících demonstrujících na loňském odborářském shromáždění. „Nevadí mi protesty, ale vadí mi množství projevů, které už dávno překročily míru pokojného protestu a staly se projevy hrubiánství a vulgarity. Tím se protest sesouvá z roviny demokracie do roviny ochlokracie.“

Byl jsem přímým svědkem všeho, co se dělo během odborářské demonstrace, ale neslyšel jsem žádnou vulgaritu či hrubiánství, jemuž by se naopak nebylo možné divit; kdyby byl kardinál Duka každým osmým Čechem na hranici chudoby, asi by z něho vypadla též nějaké ta vulgaritka.

Patrně se kardinál Duka řídil dávnými křesťanskými předpisy; v první sociální encyklice papeže Lva XIII. z roku 1891 Rerum novarum (Věc nová) se totiž dočítáme, jak zhoubná je pro zaměstnavatele, stejně i pro dělníky a pro obecné blaho vůbec stávka, tedy jakýkoli způsob dosahovat naplnění sociálních požadavků metodami násilnými. Dokonce se dozvíme, že stát má právo v takových případech nesmlouvavě zasáhnout, a to za pomoci všech dostupných prostředků…

Zapomněli všichni, že už Ježíš umýval nohy svým učedníkům a papež František mladým vězňům? Tímto gestem jim chtěl ukázat, jak je miluje a dát jim příklad, aby se navzájem měli rádi. Chodidla se v mnoha kulturách považovala za to nejšpinavější místo na těle, proto se jednalo právě o ně… Do roku 1689 angličtí panovníci rovněž myli nohy svým chudým poddaným jako připomínku, že by lidu měli sloužit, ovšem je třeba podotknout, že předtím, než král nebo královna k mytí a líbání nohou přistoupili, chodidla už byla omyta královskými služebníky…

Inu, co by na to asi řekla ochlokracie a Mistr Jan Hus? Nevyhnal by české církevní restituenty jako Kristus kupčíky a penězoměnce z Božího chrámu?“

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osud

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *