A co hlavní „mazánek“ Pavel Bém, jemuž už odtrnulo po tajných telefonátech s kolibříkem alias Mazánkem Janouškem, aby nyní vykřikoval, že on nic, on horolezec. Státní zastupitelství v kauze Bém-Janoušek mlčelo, nyní obžalovalo patnáct radních jiného než Bémovského obsazení pražského magistrátu kvůli kauze Opencard. Před soud půjdou mimo jiné kvůli porušování pravidel při správě cizího majetku. Zakázku údajně předražili nejméně o 67 milionů korun, přitom radní obrušovali dluhy  Bémovců, což se jim povedlo až ve výši 600 milionů. Paradox – obviněni jsou pro předražení ve výši 67 milionů, zatímco prokazatelně ušetřili 600 milionů… Současní radní a primátor musí tak pykat za zlodějny Bémovy partičky…

Obě inkriminované kauzy naštěstí sleduji od jejich prapočátků, takže vím, co „šustí v trávě“. Navíc se spoluúčastná nizozemská firma Allshare BV, fonericky čte „olšer“. Projekt karty Pražana stál metropoli už téměř miliardu korun. Hlavní firma Haguess díky magistrátu vydělala v roce 2006, kdy Opencard byla na počátku, 50 milionů korun, o rok později 88 milionů korun a na téměř 180 milion korun si firma přišla v roce 2008. Za prověrky zaplatil magistrát přes čtyři miliony korun. Karta Pražana nyní funguje jako tramvajenka, průkazka do knihovny či na parkování.

Jaké je vyjádření firmy “olšer”  – společnost Allshare Finance CE, a.s., která je přítomna na českém trhu od roku 1994 jako pobočka holandské Allshare BV a společnost HAGUESS, a.s. spolu více než deset let veřejně spolupracují v oblasti rozvoje a podpory bankovních informačních systémů, a to zejména pro zahraniční zákazníky. Proto jsou v současné době také některé osoby přítomny v orgánech společnosti HAGUESS, a.s. i Allshare Finance CE, a.s. Ta pouze zpracovávala matematické modely možného chování projektu UKP, které Magistrátu hl. m. Prahy předala 14. 8. 2006. Rozhodnutí Zastupitelstva HMP o realizaci projektu UKP (Opencard) bylo učiněno již 25. 5. 2006. Tj. o téměř tři měsíce dříve. V závěrečné zprávě předané Magistrátu zdůraznila nutnost ověření vstupních dat prostřednictvím výzkumu a v žádném případě se nemohla podílet na vytváření podkladů souvisejících se schvalováním projektu Opencard.

A další Bémovo dítě, které má být dokonce zastaveno. Jde o problémový tunel Blanka. K dokončení tunelu Blanka vede dlouhá cesta a každým dnem vyplouvají další problémy, které ohrožují datum zprovoznění. Město dluží peníze stavbařům, projektantům a dalším subjektům, protože stále neví, co může zaplatit, a co ne, tak aby splnilo zákonné podmínky. A tak se představa, že se začátkem května příštího roku bude tunelem prohánět až devadesát tisíc aut denně, začíná jevit jako velmi idealistická. Město si dokonce nechalo zpracovat posudek, který vyčíslil náklady na zastavení stavby.

Vyčíslil je na 370 až 418 milionů korun, plus každý další měsíc připočíst fixní náklady 102,5 až 118 milionů. Tvrdí analytici. Zastavení prací by tak stálo mnohem víc, než kolik má město platit za provoz tunelu – což by mělo být ročně až dvě stě milionů. Za stavební a technologickou část tunelu se dosud zaplatilo zhruba 23 miliard. Celkem má Blanka stát přes 36 miliard korun. Nahlédněme do minulosti, tedy do let 2006, kdy byl projekt odstartován.

Pražský primátor Pavel Bém se tehdy dušoval, že “vysoutěžená” cena 21,205 miliardy za komplex tří tunelů od Holešoviček k ústí Strahovského tunelu je stoprocentně konečná. A o to, že cena stavby severního úseku pražského městského okruhu nebude překročena, se Bém vsadil se sdružením AutoMat, které tunel kritizuje a podporuje rozvoj hromadné dopravy. Proto navrhlo sdružení primátorovi sázku, že pokud hlavní dodavatel – stavební firma Metrostav, a investor hlavní město Praha cenu dodrží, odpracují jeho členové 1000 hodin veřejně prospěšných prací – každý zhruba po deseti hodinách.

“Pokud překročíme rozpočet určený na stavbu tunelu, odpracuji pro vaše sdružení pětinásobek toho, co každý váš člen,” přeplatil nabídku Bém. Ovšem podle firmy IDS, která stavbu řídí, má být tunel Blanka dokončen o víc než 13 měsíců později, než být měl. Jezdit by se jím mělo až v prosinci 2012. Původně se měl otevřít na začátku listopadu 2011. Zdržení bylo při maléru ve Stromovce, kde se udělaly tři krátery, teď přibyl další. Takže, aby si pan primátor chystal montérky. Jedině že by zachránila demise, jelikož sázku uzavřel jako nejvyšší boss hlavního města Prahy.

Před jednou hodinou v noci na úterý 6. července 2010 došlo v rozestavěném tunelu Blanka na Praze 6 u ulice Milady Horákové na dvou místech k dalšímu závalu. Zasypán byl bagrista i se strojem. Na místě zasahovala jak technika Metrostavu, který tunel buduje, tak tři jednotky hasičů. Propadlý kráter má asi 12 krát 15 metrů. Tunelový komplex Blanka má být součástí severozápadní části městského okruhu a staví se mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou. Jeho délka má činit přes 6,3 kilometru, z toho šest kilometrů samotné tunely. Stavba tunelu je pro obyvatele přilehlých oblastí dlouhodobě trnem v oku. Lidé si stěžují na odpadávající kusy fasád, jež poškodily parkující auta, a mají obavy i z poškození domů trhlinami. V roce 2008 se při stavbě propadla půda v parku Stromovka a vznikl kráter o průměru 30 metrů.

Důvod, proč tunely místo Kaplického Chobotnice? Informační server pražské radnice o tom mj. píše: “Na velmi členitém území Prahy o rozloze 496 km2 žije více jak 1,2 milionu obyvatel. Od roku 1990 do roku 1997 se počet vozidel v Praze zvýšil o 68%. V roce 2006 připadal v Praze jeden osobní automobil na 1,6 obyvatele. Tím prý Praha předstihla i nejmotorizovanější evropská velkoměsta, jako jsou například Berlín, Frankfurt nad Mohanem či Kolín nad Rýnem…”

V 80. letech jsem dělal reportáž o tunelu pod Strahovem. Byl jsem asi tři sta metrů v hloubi této stavby, začínající u Poštovního muzea. Strahovský tunel je silniční tunel, dlouhý 2004 m, z toho ražená část má délku 1544 m. Byl první a nejdelší stavbou svého druhu v Česku. Dnešní zával naštěstí nezbortil skelet tunelu… Experti přes elektromobily však přišli s jinou zvěstí; pokud by se tunel Blanka nestavil, ušetřily by se desítky miliard, když zavedení elektromobilů ušetří víc než „vítězných“ 21 miliard Kč. Navíc by městská doprava přišla o 100 procent decibelů a 95 procent emisí z těžkých kovů. A primátor Pavel Bém by nemusel do montérek a odpracovat zadarmo pět tisíc hodin veřejně prospěšných prací. Tunel Blanka se totiž už prodražil o 700 milionů Kč.

Za čím vším stojí Bém a jeho Magistrán hlavního města Prahy, o tom nejlíp hovoří tajné odposlechy… Bém: “Tak Mazánku, zavolej Markovi Šnajdrovi a zavolej Horákovi. V úterý je nějaká výběrová komise, a to už je hodně rozjetej vlak a brzdit ho bude strašně složitý…” …Janoušek: “No, tak mi tam zaškrtneš dvě jména, a jedno z nich to musí být…“ MF Dnes má nahrávku, na níž hovoří místopředseda ODS a primátor Prahy Pavel Bém s lobbistou a pražským “kmotrem” Romanem Janouškem. Nahrávku zřejmě pořídila BIS nebo spíš Bártova Agentura Bílého lva (ABL). Bylo to 22. června 2007. Bavili se o výběrovém řízení na ředitele krajských poboček Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Dvacet milionů získala agentura Medea Kultur, kterou Janoušek zakládal a podílí se na jejích golfovými aktivitami. Neskutečných osmdesát sedm milionů zaplatila VZP za časopis Svět pojištěnce firmě Ora Print, kterou Janoušek vlastnil… Začalo to mrazivého 22. ledna 2002, kdy se Radek John stal předsedou představenstva společnosti S & J – MEDEA KULTUR a.s., která uzavřela s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou (VZP) smlouvu na vydávání reklamního čtvrtletníku Pohoda pojištěnce, resp. Svět pojištěnce za 111 milionů korun ročně. Několik dnů před Johnovým jmenováním opustili představenstvo společnosti její zakladatelé a spolumajitelé Karel Stejskal a Roman Janoušek a 13. února 2002 byl do obchodního rejstříku zapsán nový název ORA PRINT a.s. a novým šéfem představenstva by byl jmenován Radek John.

V roce 1993 byla založena společnost Medea Real, později získali podíl i v Medea Kultur. Pod hlavičkou této firmy začali v Blaníku pořádat protidrogové besedy pro školy. Janoušek na ně zval i uznávaného odborníka Pavla Béma. Spřátelili se. Láska jako trám. Pragmatická; já na bráchu, brácha na mě. Na státní protidrogovou politiku bylo podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu v letech 1993 až 1996 uvolněno ze státního rozpočtu okolo 500 milionů korun, většina šla do Blaníku. Bém se v roce 2002 stal primátorem Prahy a společnosti blízké Janouškovi začaly s magistrátem spolupracovat. Objevil jsem Ameriku; bohatí se přátelí pouze se stejně bohatými. Proto vzniklo nesmazatelné pouto mezi Pavlem Bémem a Romanem Janouškem, jehož toky peněz vedou rafinovaně a nečitelně přes Švýcarsko, Panamu, Lichtenštejnsko, Velkou Británii a Kypr. Janoušek Bémovi během primátorských kampaní pomáhal jako mediální poradce. Pochopitelně i jako kamarád. Měl podle Béma přirozený selský rozum…

Pavel Bém rovněž slavil své narozeniny za přítomnosti více než dvou tisícovek hostů ve Žlutých lázních patřících panu Janouškovi…. Co jsou to Žluté lázně Praha? Moderní říční lázně v retro stylu třicátých let 20. století. Písečná pláž, houpací sítě, dětský koutek, brouzdaliště se skluzavkami, nudistická pláž, velká letní kavárna, tančírna, pivní terasy (2 500 míst), restaurace a internetová kavárna. Pět kurtů na plážový volejbal, fotbalová klec, dvanáct hřišť na petanque a další lukrativní atrakce, koncerty, mistrovství světa v dřevorubeckém sportu atp… Následně zpozornila švýcarská banka a zmrazila Janouškovi milionové špinavé peníze.

A jedeme dál. Pak to byla Společnost Pražská olympijská, založená městem Praha a Českým olympijským výborem a jako nezisková a obecně prospěšná společnost si nechala rozpočet celé megaakce vypracovat auditorskou společností PriceWaterhouseCoopers. Rozpočet pro fungování vlastní organizace měl být 91 mil. Kč, přičemž průměrná mzda zaměstnanců činila cca 80 tisíc hrubého měsíčně. Když se řádně nabalili, Olompiádu v Praze odpískali. Vlastně to sypání penízků tím pouze pokračovalo, když šlo o sporný prodej luxusního hotelu Praha firmě Falkon Capital, který začal za Bémova starostování na Praze 6. Zakladatelem a spoluvlastníkem firmy byl gruzínský občan Paata Mamaladze, jenž byl podle tajných služeb spojen s lidmi kolem gruzínské mafie. Falkon Capital hotel od “pražské šestky” získal, přestože v soutěži skončil na druhém místě a nabídl o 200 milionů korun méně, než se očekávalo.

Zloděj křičí; chyťte zloděje a paradoxně se tak stalo, až včera, šest let od zahájení stavby Blanka i zavedení Opencerd, kdy si radní pražského magistrátu vysloužili obvinění včetně primátora Svobody.

Inu, politický boj mezi koalicí ODS – TOP 09 na radnici a opozicí v čele s ČSSD vypukl a Bém, znovu přijatý do ODS se jen usmívá a už nemyslí, jak se souká do montérek, ale jak zvládne další himálajskou velehoru …

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135