Eva Dřízgová-Jirušová přednese Straussovy Čtyři poslední písně…

12. Únor, 2013 – 11:00

Janáčkova filharmonie Ostrava uvede na přelomu února (28. 2.) a března (1. 3.) ve společenském sál Domu kultury města Ostravy další z koncertů Velkého symfonického cyklu. Po několika letech uvítají posluchači za dirigentským pultem Charlese Olivieri-Munroa, dirigenta kanadského původu, který se však po studiu dirigování u Otakara Trhlíka usadil natrvalo v České republice. Charles Olivieri-Munroe je v současné době šéfdirigentem Severočeské filharmonie v Teplicích, v minulosti se stal vítězem dirigentské soutěže „Pražské jaro“ a je častým hostem našich i zahraničních orchestrů.  

Sólistkou večera bude přední česká sopranistka, dvojnásobná nositelka ceny Thálie Eva Dřízgová – Jirušová, která přednese Čtyři poslední písně Richarda Strausse. Tato vyhledávaná interpretka operního i koncertního repertoáru v loňském roce oslavila neuvěřitelné životní jubileum – abrahámoviny. A jak podle ní lze zůstat mladým? „Důležitá je psychická pohoda a zdraví. Mám to štěstí, že nejenom zpívám v divadle, ale také učím, takže jsem často mezi mladými lidmi, což si myslím, že je velmi dobře. Mladým mohu předávat rady a pěvecké zkušenosti a já zase nabírám od nich energii a vidím, jak oni vnímají život, což mi také pomáhá,“ říká Eva Dřízgová-Jirušová. Je sólistkou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a stálým hostem Národního divadla, Státní opery Praha a Janáčkovy opery v Brně. Její mimořádné hlasové a muzikální dispozice ji přivedly ke spolupráci s předními orchestry a festivaly v tuzemsku i v zahraničí. 

Straussovy Čtyři poslední písně v programu doplní Dvořákova Píseň bohatýrská a jedna z nejhranějších a nejoblíbenějších skladeb Leoše Janáčka Taras Bulba.

Koncerty začínají v 19 hodin a vstupenky v ceně 180-220 korun jsou k dostání v pokladně DKMO a pobočkách Ostravského informačního servisu.

***

28. 02 a 01. 03. 13  

VELKÝ SYMFONICKÝ CYKLUS

společenský sál Domu kultury města Ostravy

program:

A. Dvořák: Píseň bohatýrská 

R. Strauss: Čtyři poslední písně                           

L. Janáček: Taras Bulba

účinkují:

Eva Dřízgová-Jirušová – soprán

Janáčkova filharmonie Ostrava

Charles Olivieri-Munroe – dirigent

***

Eva Dřízgová-Jirušová patří k vyhledávaným pěvkyním operního i koncertního repertoáru. Je  hostem mnoha operních scén a spolupracuje s nejlepšími našimi orchestry  včetně České filharmonie, Symfonického orchestru Hl. m. Prahy FOK, Brněnské filharmonie, nebo Janáčkovy filharmonie v Ostravě.

Její hlasové a technické dispozice jí umožňují interpretovat velmi široký repertoár jak v operní, tak kantátové, oratorní a písňové tvorbě, nevyjímaje symfonická díla R. Strausse a G. Mahlera. Díky své muzikálnosti je zároveň vyhledávanou interpretkou současné hudby. Zpívala téměř ve všech zemích Evropy, ale také v Japonsku, kde se mimo jiné představila v titulní roli Janáčkovy Lišky Bystroušky v japonské premiéře s Tokijským symfonickým orchestrem. Jednou z jejích nejvýznamnějších rolí je Rusalka, kterou zpívala na řadě scén (ND Praha, Brno, Ostrava, Český Krumlov, Loket, Karlsruhe, L´Opera di Roma). Hostovala s mnoha zahraničními orchestry (například Mnichovská filharmonie,

Filharmonický orchestr v Kolíně nad Rýnem, Göteborgs Symfoniker, Odense Symfoniorkester, Slovenská filharmonie a další).

V roce 1996 obdržela prestižní Cenu Thálie za nejlepší ženský výkon roku v oboru opera za roli Mimì v Pucciniho opeře La bohème a v roce 1998 tutéž cenu za titulní roli v Debussyho opeře Pelléas et Mélisande. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem.

Od roku 2000 se datuje její pedagogická činnost, a to na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, a od roku 2008 také na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity.

Od roku 2011 působí Charles Olivieri-Munroe jako šéfdirigent ve Philharmonie Südwestfalen.

Současně vykonává od roku 1997 stejnou funkci v Severočeské filharmonii Teplice. Pod jeho vedením se těleso významně rozrostlo a získalo vysoký kredit doma i v zahraničí. Uznání budí nahrávací projekty, díla objednaná u soudobých autorů, světové premiéry, živá vysílání. Od roku 2005 je Charles Olivieri-Munroe spjat i s Texas Round Top Festival Institute jako jeho stálý dirigent.

V nedávné minulosti byl hlavním dirigentem mezinárodního festivalu „Crested Butte“ v Coloradu (2008), uměleckým ředitelem tělesa „Interregionales Jugendsinfonieorchester“ se sídlem v Německu (2008), šéfdirigentem Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu (2001–2004), a také stálým dirigentem Filharmonie Brno (1995–97) a Karlovarského symfonického orchestru (1993–95).

Během své dosavadní kariéry spolupracoval se špičkovými orchestry pěti kontinentů (např. Izraelská filharmonie, Česká filharmonie, Montrealský symfonický orchestr, Německý symfonický orchestr Berlín, Filharmonie St. Petěrburg, Dánský rozhlasový orchestr, Symfonický orchestr města Budapešť, Varšavská filharmonie, Královská filharmonie v Bruselu, orchestry v Torontu, Oregonu, New Yorku, Amsterdamu, Frankfurtu, Aténách, Istanbulu, Lisabonu, Tokiu, Soulu a Santiagu). Jako dirigent operních produkcí spolupracoval s Berlínskou komickou operou (Verdiho Falstaff), pracoval v Miláně (Mozartův Don Giovanni), na festivalu Lago di Como (Aida) či v benátském Il Teatro Fenice. V Amsterdamu připravil s Nizozemským národním baletem crossover nazvaný Tělo a hlas. Pracoval také v pražském Národním divadle a ve Státní opeře. V roce 2010 byl jmenován hudebním ředitelem Varšavské komorní opery; publiku se představil v nové produkci Stravinského Života prostopášníka. O rok později dirigoval ve Varšavském národním divadle Stravinského operu Slavík.

Charles Olivieri-Munroe je dnes nepřehlédnutelnou uměleckou osobností, spjatou s předními hudebními institucemi České republiky, včetně Akademie múzických umění v Praze, kde působí od roku 2011 jako pedagog na katedře dirigování. Jeho nahrávky pro společnosti SONY, RCA Red Seal, NAXOS, SMS Classical a Naive Records vysílají po celém světě rozhlasové stanice zaměřené na klasickou hudbu.

 

Jeden koncert, jeden orchestr a osm dirigentů a vstup zdarma

Ne jeden, ale hned osm dirigentů bude řídit Janáčkovu filharmonii Ostrava na závěrečném koncertu dirigentských kurzů v pátek 22. února od 19 hodin v Domě kultury města Ostravy. Večer se ponese v romantickém duchu, neboť zazní předehra z opery Ruslan a Ludmila M. I. Glinky, dále pak Prokofjevova suita z Romea a Julie a také jeden z nejúchvatnějších klavírních koncertů – Čajkovského koncert pro klavír a orchestr b moll. Sólového partu se ujme Ladislav Doležel. Koncert začíná v 19 hodin a vstup na něj je zdarma, což v dnešní době jistě potěší. 

Koncert je vyvrcholením desetidenních dirigentských kurzů, které ve spolupráci s pařížskou konzervatoří Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris organizuje Janáčkova filharmonie Ostrava. Spolupráce Janáčkovy filharmonie s touto školou, která byla založena v roce 1795 a dnes se řadí mezi nejprestižnější světové umělecké školy, trvá již téměř dvacet let. 

Kurzy vede dirigent a pedagog pařížské konzervatoře Zsolt Nagy, který každoročně přijíždí do Ostravy se svými nejlepšími studenty. Kurzy probíhají ve dvou fázích. Tou první je „příprava u stolu“, během níž si studenti před pomyslným orchestrem zdokonalují gesta pod vedením zkušeného pedagoga. Druhou fází je pak přímá spolupráce se symfonickým orchestrem JFO, která pak vrcholí závěrečným koncertem.

***

Janáčkova filharmonie Ostrava p.o., 

ve spolupráci s Pařížskou konzervatoří

avec la participation du Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris

Rémy Pflimlin – président,  Bruno Mantovani – directeur 

uvádějí

Mimořádný koncert

Společenský sál DKMO

22. 2. 2013 v 19 hodin

Program:

M. I. Glinka: Ruslan a Ludmila, předehra

P. I. Čajkovskij: Koncert pro klavír a orchestr b moll 

S. Prokofjev: Romeo a Julie, suita

Účinkují:

Ladislav Doležel – klavír

Janáčkova filharmonie Ostrava

Účastníci dirigentských kurzů:

Flavien Boy, Pierre Dumoussaud, Jordan Gudefin, Antonin Rey

Simon Proust, Victorien Vanoosten, Mathieu Romano, Kaspar Mänd

pod vedením Zsolta Nagye

VSTUP ZDARMA

Na Valentýna připravila Janáčkovy filharmonie ryze „ženský“ koncert 

Druhý z koncertů cyklu Jeunesses musicales 14. února od 18 hodin v DKMO zahájí jeden z nejmladších hudebníků, kteří za dobu existence této koncertní řady vystoupili jako sólisté s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Teprve devítiletá nadaná klavíristka z Nového Jičína Rozárka Stoklasová pro tuto příležitost nastudovala 2. větu z Berkovičova Koncertu pro klavír. Dále se v dramaturgicky pestrém (Lalo, Popper, Grieg, Smetana, Dvořák, Čajkovskij) se svým uměním ještě předvedou Ellen Klodová (housle), Paulína  Šoltisová (violoncello) a Magdaléna Hrudová (klavír) – všechno studentky ostravské konzervatoře.   A ryze „ženský“ koncert ještě doplní absolventka Ostravské univerzity – zpěvačka Martina Šnytová a dirigentka Ema Mikešková. Vstupenky v ceně 160 korun můžete zakoupit v pokladně DKMO nebo v pobočkách Ostravského informačního servisu.

***

14. 02. 13 v 18 hodin  

JEUNESSES MUSICALES

společenský sál Domu kultury města Ostravy

program:

I. Berkovich: Andante z Koncertu pro klavír 

E. Lalo: Španělská symfonie             

D. Popper: Uherská rapsodie pro violoncello a orchestr          

Bedřich Smetana: Ó jaký žal z opery Prodaná nevěsta

Antonín Dvořák: Necitelná vodní moci z opery Rusalka          

E. Grieg: Koncert pro klavír a orchestr a moll (1. věta)

P. I. Čajkovskij: Suita z baletu „Louskáček“

účinkují:

Rozálie Stoklasová (ZUŠ Nový Jičín) – klavír 

Ellen Klodová (JKGO) – housle 

Paulína Šoltisová (JKGO) – violoncello 

Martina Šnytová (FUOU) – zpěv 

Magdaléna Hrudová (JKGO) – klavír (JKGO)                               

Ema Mikešková (JAMU Brno) – dirigentka 

***

Rozálie Stoklasová se narodila 3. 8. 2003 a bydlí v Rožnově pod Radhoštěm. Od roku 2007 navštěvovala ZUŠ v Rožnově pod Radhoštěm, kde ji vyučovala Markéta Hauserová. Od roku 2010 chodí do ZUŠ v Novém Jičíně, vyučuje ji paní učitelka Tímea Sarina. Účastnila se několika přehlídek i soutěží. Úspěchu dosáhla v roce 2010, kdy obsadila 3. místo v 0. kategorii v soutěži Prague Junior Note, o rok později  pak 1. místo v 0. kategorii celostátního kola Národní soutěže ZUŠ, 2. místo v 0. kategorii Pro Bohemia v Ostravě a 1. místo v 0. kategorii Prague Junior Note, v loňském roce to bylo 2. místo v 3. kategorii mezinárodní soutěže Amadeus Brno. Zajímá se o přírodu, pravěk, podmořský svět, ráda maluje, zpívá a poslouchá hudbu, má ráda klavírní nahrávky interpretů: Mitsuko Uchida, Irina Kondratěnko, Rosalyn Tureck nebo Glenn Gould.

Ellen Klodová se narodila 20. 10. 1996,  pochází z Komorní Lhotky.  Již jako pětiletá začala hrát na housle v Základní umělecké škole Leoše Janáčka v Havířově. Nyní je studentkou Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě. Pod vedením učitelky Jarmily Gradkové se brzy projevil její výrazný talent a dostavily se první úspěchy. 

Poprvé se zúčastnila v roce 2004 soutěže Prague Junior note, kterou s překvapením vyhrála. Pak následovaly Mezinárodní houslové soutěže Kocianovo Ústí v Ústí nad Orlicí, kde v roce 2005 získala 3.

místo a rok poté Čestné uznání I. stupně. V témže roce získala 3. místo v Mezinárodní houslové soutěži Čírenie talentou v Dolnom Kubíně. V roce 2008 získala 2. místo v Ústředním kole soutěže ZUŠ vyhlašovanou MŠMT v Liberci. Svůj talent úspěšně rozvíjí také v klavírní hře. Pod vedením Marty Ondruškové  vyhrála krajské kolo soutěže ZUŠ vyhlašované MŠMT ve hře na klavír a postoupila do Ústředního kola, které se konalo v dubnu 2011 v Praze, kde získala Čestné uznání.

O měsíc později se zúčastnila Ústředního kola soutěže ZUŠ vyhlašované MŠMT ve hře na housle v Liberci, kde získala krásné 3. místo.  V loňském roce se stala absolutní vítězkou Krajské soutěžní přehlídky v houslové hře a získala ocenění Talent regionu na JKGO v Ostravě. 

Paulína Šoltisová (1991) začala hrát na violoncello v osmi letech pod vedením své maminky Dagmar Šoltisové. Během studia na Základní umělecké škole v Košicích se účastnila několika ročníků krajských a celostátních soutěží, např. Mladý violoncellista Slovenska (r. 2007 – 1. místo v sólové a komorní hře, cena nejlepšího violoncellisty za rok 2007). Ve studiu pokračovala na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě u doc. MgA. Jiřího Hanouska, kde je v současnosti posluchačkou 5. ročníku. Zúčastnila se dvou ročníků Soutěžní prohlídky konzervatoří a hudebních gymnázií ČR (r. 2008 – 3. místo, r. 2011 – 2. místo). V r. 2009 vystoupila v rámci cyklu Jeunesses musicales s Janáčkouvou filharmonií Ostrava. V červenci 2011 se zúčastnila Mezinárodních interpretačních kurzů v Brně pod vedením Michala Kaňky a v dubnu 2012 se představila jako sólistka se Státní filharmonií Košice.

Martina Šnytová se narodila  14. 6. 1986 v Čeladné. Je absolventkou sólového zpěvu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě ,u Elišky Pappové a Ostravské univerzity, kde úspěšně složila magisterské zkoušky u téže pedagožky. Absolvovala mistrovské pěvecké kurzy Petra Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou; v roce 2007 se stala finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde získala Cenu Jarmily Novotné. V roce 2011 byla za roli Káči v Divotvorném hrnci v širší nominaci na cenu Thálie. V roce 2003 byla poprvé pozvána k hostování v Národním divadle moravskoslezském, kde v roce 2007 získala angažmá v operetním souboru, jehož sólistkou je od roku 2008.  Ve zdejším souboru nastudovala více než desítku hlavních rolí (mj. Arsena – Cikánský baron, Liduška – Paní Marjánka, matka pluku, Violetta Cavallini – Fialka z Montmartru, Minnie Feyová – Hello, Dolly!, Adéla – Netopýr, Denisa – Mam´zelle Nitouche). Mezi její nejnovější role patří Alena v Noci na Karlštejně, Nastěnka v pohádkovém muzikálu Mrazík, Adéla v Sázkách z lásky (Guys & Dolls) nebo Helena v Polské krvi. Za svůj jevištní výkon v roli Káči v inscenaci muzikálu Divotvorný hrnec režiséra Lumíra Olšovského získala širší nominaci na Cenu Thálie 2011. Hostuje také v Moravském divadle v Olomouci v roli Sugar ve stejnojmenném muzikálu a v roli Elišky Pomořanské v Noci na Karlštejně.

Magdaléna Hrudová (1994),se již od dětství věnovala hudebním aktivitám. Již v roce 2002 zvítězila v celostátní soutěži Prague Junior Note. V následujících letech se úspěšně účastnila mnoha dalších soutěží. Mezi největší úspěchy patří vítězství spolu s cenami ČHF a Českého rozhlasu opět na Prague Junior Note 2006, 2.cena v Národním kole celostátní soutěže ZUŠ. Po základní škole pokračuje Magdaléna ve studiu na Janáčkově konzervatoři a gymnáziu v Ostravě, kde se už v 1. ročníku úspěšně účastnila soutěže Concertino Praga (v národním kole získává 2.cenu, v mezinárodním kole Čestné uznání) a  účinkovala na Jihočeském festivalu. Úspěšně se také věnuje komorní hře. Dále se umístila na předních příčkách v soutěžích Pro Bohemia, Forum per tasti na Slovensku, vítězí na mezinárodní soutěži Musica Insieme v Itálii, také na soutěži Ference Liszta v Budapešti.

Ema Mikešková (*1987) vyrůstala v Ostravě, kde absolvovala Janáčkovu konzervatoř a gymnázium. Zpívala v několika sborech, tanečním big bandu, jazzové kapele VocadEmMi, hrála v cimbálové kapele a vedla komorní soubor bicistů. Nyní pokračuje studiem magisterského programu na HF JAMU v Brně, obor dirigování orchestru, ve třídě prof. Rostislava Hališky a odb. as. Mgr. Rastislava Štúra. Absolvovala dirigentské kurzy s Moravskou filharmonií Olomouc a kurzy s dirigentem Szoltem Nagyem. Dirigentsky spolupracovala s orchestrem Janáčkovy konzervatoře a gymnázia v Ostravě (J. J. Ryba: Česká mše Vánoční, Peter Breiner: Beatles Concerto grosso II., Edvard Schiffauer: Slépky), s Moravskou filharmonií Olomouc (B. Smetana: Šárka, P. I. Čajkovskij: Klavírní koncert č. 2 b moll, A. Dvořák: 3. a 4.věta symfonie Z Nového Světa, E. Grieg: Klavírní koncert a moll, L. Bernstein: Symfonické tance z West Side

Story, P. I. Čajkovskij: Symfonie č. 4 f moll, op. 36 ) a s komorními soubory studentů JAMU (Ch. E. Ives: The Unanswered Question, Lucie Vítková: Dva obrazy reality). Dlouhodobě spolupracovala se současným skladatelem Pavlem Helebrandem a choreografkou Terezou Vejsadovou na hudebně-dramaticko-tanečních projektech Lidové konzervatoře a Múzické školy v Ostravě (dlouhodobý projekt „Eia Gaia!“) se zaměřením na integraci handicapovaných. Dále působila jako asistentka dirigenta v Národním divadle Brno (Jacques Offenbach: La Périchole). V současnosti působí v Městském divadle Brno jako asistentka dirigenta (muzikály Sugar a Chicago) a druhá dirigentka v muzikálu Pokrevní bratři.

Janáčkova filharmonie Ostrava otestuje akustické parametry Gongu

Ve dnech 25. až 27. 2. se zkoušky na 7. koncert Velkého symfonického cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava mimořádně uskuteční v multifunkční hale Gong.  Stane se tak za účelem měření akustických vlastností tamního sálu.                                                                                                                               

V průběhu testu halu rozezní tyto skladby: Dvořákova Píseň bohatýrská, Straussovy Čtyři poslední písně, které přednese jedna z předních českých sopranistek Eva Džízgová-Jiru šová a  velmi oblíbené Janáčkovo dílo  – Taras Bulba.  Za dirigentským pultem uvítají ostravští posluchači po několika letech Charlese Olivieri-Munroa, dirigenta kanadského původu, který se natrvalo usadil v České republice. Místo a termín konání samotného koncertu se nemění  –  28.  2. a 1. 3. ve společenském sále DKMO.

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *