„V Německu pochopíš, že skoro nic neděláš ze svobodné vůle. Nekupuješ jídlo, co ti chutná, ale to, čím tě v médiích podprahově ovlivňují reklamy. To samé je s oblečením, elektronikou, auty nebo pitím. Reklama tě zkrátka totálně zblbne…“

Dnes už máme také v Česku stovky supermarketů i obchodních center a média chrlí jednu reklamu za druhou, takže jsem si vzpomněl na Petrova slova o moci reklamních šotů. A připomněl jsem si ho i v těchto volebních dnech, kdy česká města a luhy i háje zaplavily billboardy politiků, jejich řečnění šířily vlny rozhlasu, podobu obraz televize, o sociálních sítích na internetu ani nemluvě. Skoro sto milionů šlo na zviditelnění devíti kandidátů na prezidenta ČR. Zvolíme koho chceme, nebo koho nám podstrčí podprahová reklama…?Karel Schwarzenberg – portrét

Foto © Jana Noseková Žantovská

Začal s tím Barack Obama. Američtí poradci se za své pozvání do Česka odměnili uměním předvolební kampaně. Nejvíc se zviditelnil Karel Schwarzenberg. Nejbohatší a nejpopulárnější. A nejstarší. Už jednou si pozval detektivy z USA. Jako ministr zahraničí si na prověrku původu majetku vicepremiéra a lidoveckého předsedy Jiřího Čunka najal americkou detektivní kancelář Kroll. Bylo to velmi neobvyklé, aby ministr nechal vyšetřovat vicepremiéra své vlády, ale Havlův kancléř se přece řídil heslem, že láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí. Detektivní kancelář Kroll vznikla před 35 lety v USA. Dnes má pobočky v 65 státech a pracuje pro ni 300 expertů. V minulosti vyšetřovala například iráckého prezidenta Saddáma Husajna nebo českého finančníka Viktora Koženého. V případě Čunka byl jejich nemalý honorář zbytečná ztráta krve…

Čas ale frčí. Máme před sebou druhé kolo prezidentské volby. Otevřeš poštovní schránku, vypadne ti obálka se zdvořilým dopisem od pana knížete, rozklikneš si internet a jeden kníže Karel za druhým. Člověk otevírá konzervu a čeká, že vypadne Schwarzenberg, otevře noviny a kníže s dýmkou, omlazený i šibalsky se tvářící. To platí též o nejméně pěti televizních kanálech české provenience. Kam přepnete, tam huhňá ministr zahraničí. Samozřejmě, že sem tam i Miloš Zeman.

Přiznám se ke své slabé chvilce, nikdo nejsme neomylní. Výslednicí mého předvolebního zkoumání byl jasnozřivý fakt, že jediní nezkorumpovatelní politici jsou ti, kteří nejdou do politiky vydělat peníze, ale pouze ti, co prokáží, že ve svých hlavách mají na víc, než jenom rýžovat zlaťáky. Položil jsem si i logickou otázku; existují vůbec takoví borci? Jasně, jsou to pouze ti, co už jsou dávno za vodou, mají na svých kontech „poctivě“ vydělané miliardy a nějaká úplatková obálka s bídnými statisíci či milionem, jim může být ukradená. Takže, žádná korupce ani vydiratelnost si na ně nepřijde.

A kde najít takové lidičky? Naznačil jsem to 19. června 2009 ve svém textu: „Přání otcem myšlénky, aneb Jsou jen miliardáři nezkorumpovatelní?“ Jedině rakousko – český kníže, plným jménem Karl Johannes Nepomuk Josef Norbert Friedrich Antonius Wratislaw Mena von Schwarzenberg – potomek šlechtického rodu Schwarzenbergů, exministr zahraničních věcí nominovaným za Stranu zelených, dnes zastávající stejnou funkci v barvách strany TOP 09, jejímž je předsedou, by byl schopný naplnit toto kritérium. Má tolik peněz, že je ani nespočítá a je u něho z tohoto důvodu jistota, že jsou mu všechny úplatky a korupce jako taková zcela šumafuk.

Jedni mu říkají kníže, jiní maskot TOP 09, do toho vstupují populární umělci se dvěma slovy: „Volím Karla“. Mediální masáž je dokonalá a mně v uších znovu zaznělo varování barmana Petra z Německa: „Reklama tě naprosto zblbne, nejenže nebudeš jist to, co ti chutná, ale rovněž nebudeš volit, koho jsi volit chtěl. Nejvíc se nechají manipulovat mladí, z Pirátské či Balbínovy strany a hlavně na facebooku, kde se omladina už dávno svolává k demonstracím a vyzývá voliče, aby dali svůj hlas tomu či onomu…“

A měl pravdu, alespoň co se internetového maskota Karla Schwarzenberga týká. Mluví, jen když mu nic jiného v rozhovorech v televizi nezbývá, jinak ho raději nahrazují u mikrofonu ti praví protagonisté volebního mariáše. Dalších cca 30 tisíc hlasů získal pan kníže Karel od amnestovaných vězňů za to, že vláda, jejímž je členem, podepsala rukou premiéra Nečase právě jejich propuštění na svobodu… Ale média jsou hyeny, hlavně fotografové. Dostal jsem rozhořčený vzkaz; pan kníže Karel totiž údajně trpí narkolepsií a zachytit narkoleptika při mikrospánkové epizodě je prý u této diagnózy trapně jednoduché. Pokud je to skutečně pravda a pan Karel to o sobě v 76 letech ví, není to zjevný handicap pro jeho funkci prezidenta Česka…?

Z Miami v USA jsem dostal e-mail: „V americkych mediich je zcela bezne, ze 90% novinaru, TV zpravodajcu  (NY Times, LA Times, Washington Post… ABC, CBS, NBC, CNN…. atd. s cestnou vyjimkou Fox News) a jinych psavcu je zamereno od levice do krajni levice. Podle toho to nestranne zpravodajstvi vypada. V milionovem Miami na pr. vychazi pouze JEDEN denik Miami Herald, jehoz politicke komentare si nezadaji s Rudym Pravem. Tolik jenom k novinarske nezaujatosti v USA. Neni potom divu, ze takto informovane a zpracovane masy maji vetsi prehled o vysledcich baseballu, nez o trilionovem americkem dluhu, ktery za prispeni demokratickeho Senatu a autokratickeho prezidenta Obamy utesene a nezadrzitelne stoupa…“ Honza Sinnreich, Miami…

Stoupá nestoupá, každopádně Barack Obama jako první americký prezident využil naplno internetu a vyzval spoluobčany, aby přes internet posílali tipy, na co by se měla demokratická administrativa zaměřit. Přišlo jich přes 550 tisíc. Obama bývá často uváděn jako vzor dobře zvládnutého politického marketingu. To dokládá například více než 51 400 000 nalezených stránek ve vyhledávači Google. Volební tým Baracka Obamy využil ve volbách 2012 internetové stránky s výzvou k akci, prvky sociálních sítí integrované do webu, segmentaci kampaní podle jednotlivých oblastí, intenzivní komunikaci na Facebooku, Twitteru i YouTube a mobilní verzi stránek. Společnost comScore zveřejnila analýzu o využití online médií už během kampaně.

Obama zaplnil web svojí kampaní z 86 %. Dařilo se mu také na sociálních médiích, kde nasbíral 26 milionů fanoušků. Protikandidát Mitt Rommey získal pouze 1,6 milionů fanoušků. Rozsáhlá databáze, ke které se takto Obamův tým propracoval, obsahovala k jednotlivým voličům až 80 různých záznamů – kromě věku, rasy, pohlaví, bydliště, kontaktních údajů a volební historie například také spotřebitelské informace. Výjimkou nebylo, že v některých státech vzorek dosahoval velikosti jednoho procenta registrované voličské populace… Ano, to je ta svoboda citlivých soukromých údajů…

Obamovi během září 2008 zásluhou internetu přispělo prý 632.000 nových sponzorů. Celkově tak počet lidí, kteří demokratickému kandidátovi poslali peníze na předvolební kampaň, vzrostl na 3,1 milionu. Obamova kampaň vybrala od počátku předvolební kampaně celkem 605 milionů dolarů. A jelikož si získal přes půl milionů nových sympatizantů, měl od nich dalších 66 milionů dolarů. V průměru mu přispěl každý fanoušek čístkou 68 dolarů, když se statečně už v červnu vzdal financování kampaně z veřejných fondů. Ochudil se sice o 84 milionů dolarů (1,3 miliardy korun), na něž by měl nárok, ale mohl tak bez omezení přijímat dary od sponzorů. Byl prvním takovým kandidátem za posledních 30 let. Spojené státy nejsou Česko, a kníže Karel, ač exod, není černoch, ale pracovníci českých velvyslanectví nejen v USA musí dát přece svůj hlas svému zaměstnavateli. S diplomatickou kariérou se neriskuje…

Ïnu, a kdo si dnes u nás vsadí na internetového a pouze pětimilionového maskota Schwarzenberga, co asi bude českým, 76letým batolícím se prezidentem, usínajícím při svém stáří prý jen všude tam, kde se nudí…? Pardon, narkoleptik prý za své mikrospánky nemůže, ale co pak s nimi při jeho prahnutí po pražském Hradu…? Tuto záležitost, pokud se zakládá na pravdě, jsem netušil, přesto se panu knížeti Karlovi omlouvám za jemu přiřknutý titul kníže Karel Spáč  I…  http://www.stream.cz/video/687723-kdyz-rath-mluvi-schwarzenberg-spi

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135