Nevídaný úspěch ostravského orchestru u čínského publika

26. Říjen, 2012 – 18:26

Janáčkova filharmonie Ostrava se před pár dny vrátila z první části velkolepého podzimního turné, které zahájila koncertem v Pekingu (Beijing Concert Hall)14. října, kde nadšenému publiku zahrála Smetanovu Vltavu, Stravinského Ptáka Ohniváka a celosvětově proslulou Dvořákovu Novosvětskou. Orchestr vedl přední čínský dirigent Tao Fan, který s ostravskými filharmoniky pracoval již začátkem října na přípravě 2. abonentního koncertu této sezony. V Číně se JFO představila vůbec poprvé a hned s nebývalým úspěchem.

 

Beijing Concert Hall je moderní sál s vynikající akustikou, takže dramaturgicky atraktivní koncert spolu s vynikajícími výkony hudebníků i dirigenta perfektně odstartoval „Asijské turné“. Číňané mají zvláštní kulturu odcházet, když je program nezaujme, tleskat mezi větami a podobně, ale při poslechu Janáčkovy filharmonie Ostrava se odcházet nemuselo. Nevídaný úspěch evropského orchestru u čínského publika potvrdil také kulturní atašé a velvyslanec pro kulturu Martin Hošek, který koncert zhodnotil více než pozitivně. Celkový dojem z Číny je silný zejména pro ty jedince, kteří se s asijskou kulturou setkávají poprvé. Mezi top zážitky patří samozřejmě místní gastronomie, která sestává z klasických specialit jako jsou slané knedlíčky k snídani, ale také kachní stehna smažená přímo na ulicích v „kýblech“, rýže stokrát jinak atp.

První den však ostravští filharmonici strávili v sedmimilionovém městě Quin Dao, kde se odehrávala vodní část olympiády v roce 2008. Za návštěvu proto stojí olympijská vesnička. Vyrábí se tu také nejslavnější čínské pivo Xingtao, které je žluté, sladké a bez pěny. Číňané je pijí z malých asi 1,5 dcl skleniček a hrdinsky je do sebe hází „na ex“. 

Až o den později se filharmonici přesunuli do 600 km vzdáleného Pekingu (cesta rychlovlakem

242 km/h). Kdo by čekal exotickou přírodu s pandími rodinkami, ten by byl zklamán. Na místo toho cestu lemovaly továrny a rozestavěné domy zastřené mohutnou vrstvou smogu, skrz kterou bylo možno zahlédnout tu a tam i nějakého rolníka. Po příjezdu do Pekingu smog zhoustnul natolik, že již téměř nebylo vidět na krok. Míra emisí se zde údajně začala měřit až loni a hodnoty desetinásobně převyšují ostravský standard. Snad také proto museli Číňané pozvat hudebníky

z Ostravy…

 

Dalším asijským specifikem je místní doprava, která se dá popsat jako změť aut, kapotovaných tříkolek, motorek, rykší, oslů a lidí. Absolutní chaos je korunován troubením, křikem a všudypřítomným smogem. Dirigent Tao Fan se snažil orchestru zájezd všemožně zříjemnit a nevídaným způsobem si orchestr předcházel. Jeden den hudebníkům zaplatil autobus do Zakázaného města, druhý den se vydali dokonce k Velké čínské zdi, kde za ně uhradil i vstupné. Návštěva těchto dvou turistických superstar se kromě vřelého přijetí orchestru u publika stala jedním z vrcholných zážitků.

 

Z Číny se JFO přesunula do sousední Koreje, kde odehrála koncerty v Gwangju, Daegu a Busanu. Turné pak vyvrcholilo koncertem v hlavním městě Soulu. Repertoár byl pro korejské publikum obohacen o Dvořákův Druhý slovanský tanec a Bruchovu Skotskou fantazii. Řízení orchestru v Koreji převzal bývalý šéfdirigent JFO Theodore Kuchar. Korea oproti Číně působila na všechny jako „návrat do civilizace“. Vše se najednou jevilo harmonicky, čistě a pořádně.

 

První z koncertů na korejské půdě se odehrál v nádherném přímořském městě Busanu. Hlavní dojmy – čerstvý  vzduch a žádný smog. Krásný sál s kapacitou 1300 lidí byl zcela vyprodán. V první půl zazněla Vltava a Bruchova Fantazie se skvělým korejským sólistou Dong-Suk Kangem, který je místní legendou. Jeho hra působila sebejistě, ale zároveň také pokorně, vynikal zejména krásným tónem. Reakce publika byly bez výjimky nadšené. V Soulu se ostravští filharmonici dočkali také bouřlivého aplausu vestoje, který je o to cennější, že se hrálo v jednom z nejprestižnějších sálů pro dva a půl tisíce lidí. Tento sál (Seoul Arts Center) by mohl dle ředitele JFO Mgr. Jana Žemly sloužit jako vzor. Akustika zde byla naprosto ideální a vysoko hodnotil i samotné zázemí sálu.

 

Koncert v hlavním městě navštívil i český velvyslanec Jaroslav Olša. Uskutečnilo se zde však ještě jedno zajímavé setkání. Dlouholetým členem soulské filharmonie je „Ostravák“ Michal Emanovský, který zde působí jako první hornista. Je jedním z třiceti Čechů trvale žijících v Soulu. V Koreji zažila JFO intenzivní pracovní režim, a tak nezbylo moc prostoru na popisování mimopracovních střípků, ale přední český orchestr se nejel do Asie bavit, ale hrát. A to se povedlo na výbornou. Domů se Janáčkova filharmonie vrátila 23. října.

 

 

PROGRAM „ASIJSKÉHO“ TURNÉ:

 

koncerty v Číně:

14.10. Peking

program č.1:

Smetana:Vltava

Stravinskij: Pták Ohnivák (verze 1919)

Dvořák: Novosvětská

dirigent: Tao Fan

 

16.10. přelet z Pekingu do Busanu (Korea)

 

koncerty v Koreji:

17.10. Busan

20.10. Gwangju

21.10. Tegu

22.10. Soul

 

program:

Smetana: Vltava

Bruch: Skotská fantazie pro housle, violu a harfu op. 46

Dvořák: Slovanský tanec č. 2 e-moll op. 72 (úprava Kreisler)

Dvořák: Novosvětská

dirigent: Kuchar Theodore

houslista: Dong-Suk Kang

7 dní hříchů s hudbou Janáčkovy filharmonie jde do kin

 

 

Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou dirigenta Jakuba Žídka natočila v březnu tohoto roku hudbu k novému filmu 7 dní hříchů scénáristy Josefa Urbana a režiséra Jiřího Chlumského. V hlavních rolích filmu, který bude do kin uveden 1. listopadu 2012, se představí Ondřej Vetchý a Eva Kerekésová. Hudbu napsal ostravský skladatel, klavírista a hudební pedagog Boris Urbánek. „Urbánka jsme vybrali po zralé úvaze. Je to nejen výborný muzikant, už ostatně kromě hudby k muzikálu komponoval i hudbu k jednomu zahraničnímu filmu, ale má také skvělý přehled a přesnou představu. Dokonce nás při promítání upozorňoval na dramaturgická úskalí, která jsme vzali v potaz a některá místa jsme na základě jeho připomínek přestříhali. Na jeho muzice je skvělé, že se mu podařilo vytvořit výrazný ústřední motiv a ten pak proměňovat a stupňovat v jednotlivých sekvencích,“ vysvětluje volbu skladatele Urban. „Ta muzika je úžasná, a navíc když ji člověk slyší v podání symfonického orchestru, tak ten zvuk je prostě bomba,“ dodává Josef Urban.

Pro Janáčkovu filharmonii Ostrava to není první aktivita tohoto druhu. Za dobu své existence se v Ostravě natáčela filmová hudba již několikrát, ale doposud výhradně k zahraničním filmům. Film 7 dní hříchů je tak prvním tuzemským počinem Janáčkovy filharmonie v tomto oboru.

„Je to můj třetí film po snímcích Na vlastní nebezpečí režiséra Filipa Renče a Habermannův mlýn, který režíroval Juraj Herz a který vznikal deset let“, říká Urban. Podobně jako Habermannův mlýn i dokončovaný film se odehrává v Sudetech a je založen na skutečném příběhu, který autorovi scénáře vyprávěl člověk, jenž v osudných letech pracoval na bezpečnostním útvaru v Šumperku. Film vznikal v koprodukci ostravské produkční společnosti DP Film a České televize.

 

 

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha – (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135  

 

 

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *