Paříž, to je též zámek ve Versailles, jenž se stal po první světové válce místem, kde došlo k uzavření dohod o poválečných vyrovnáních. I po druhé světové válce se Paříž stala centrem mezinárodních jednání, byl zde přijat Marshallův plán. Jedním ze symbolů moderní architektury je například futuristické dílo Centre Georges Pompidou, na jehož vzniku se podílel i český architekt Jan Kaplický.

Dívka mezi živými ploty... Foto: Břetislav Olšer

Paříž je pro mě i vzpomínka na chvíle, strávené při očekávání vítězné tatrovky Karla Lopraise z Dakaru. V pouštích mu neřekli jinak než “Monsieur Dakar”. Dnes je to šestinásobný vítěz nejtěžší dálkové rallye světa v kategorii kamionů. V té vyhrál s vozem Tatra v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. Kromě zlatých má i čtyři stříbrné a jednu bronzovou medaili. Navíc byl párkrát držitelem Zlatého volantu pro nejlepšího českého automobilového jezdce. Jeho žákem a následovníkem v soutěžích kamionů je nyní synovec Aleš Loprais, nedávný vítěz nad ruskými legendami. S kamionem Tatra totiž vyhrál Rallye Hedvábné stezky z Moskvy do Soči.

Je to už deset let, co se od 18. února do 1. března 2009 konalo v Liberci Mistrovství světa v klasickém lyžování. Nahlédněme do rozpočtu MS. Z veřejných zdrojů šly na jeho uspořádání více než dvě miliardy korun – ze státního rozpočtu skoro 1,5 miliardy korun, z rozpočtu Liberce asi 400 milionů a Liberecký kraj přidal přibližně 165 milionů. Náklady na samotnou organizaci MS činily 623 milionů, jež šly na vrub Neumannové. Příjmy pořadatelů ale na pokrytí nákladů nestačily, což vedlo k současným dluhům. Náklady byly nakonec o 30 milionů vyšší a příjmy o 86 milionů nižší. Po skončení MS čelí organizátoři řadě žalob. Zatím je dluh ve výši cca 110 milionů Kč. Kdo všechno se asi milionově „opeřil“…? To už se nikdo nedoví, ty můj kvítku lyžový…

Od té doby jsem se procházel ulicemi Paříže už mnohokrát. Karel Loprais sice pověsil závodění na hřebík, ale pořád je v duchu se mnou při toulkách Paříží. A myslím rovněž na to, že dnes by měl být na řadě stát, aby využil věhlasu tohoto automobilového závodníka a idolu mládeže. Přestože plakáty s jeho Tatrovkou visí v každé garáži či dětských pokojích, někomu vadí, že je další tváří BESIP a zmocněncem ministerstva pro bezpečnost dopravy. „Za co pobírá měsíčně 60 tisíc korun?“ rozhořčeně se divila Česká televize. Bulvární lovci laciných senzací. Karla Lopraise jmenoval loni v květnu do funkce bývalý ministr dopravy Radek Šmerda. Faktem je, že Lopraisova gáže v tuto chvíli čítá 29 590 korun základního platu, včetně odměn to dělá cca 60 tisíc… Ale prý se za tento “nadprůměrný” plat málo ukazuje, není po něm vidu ani slechu. Opak je pravdou; ukazuje se na desítkách besed po celé republice. Každý, kdo ho zná, ví, že jezdí naprosto bezpečně. Ideální představitel Bezpečnosti silničního provozu.

A co miliardy za Opencart či audiovizuální Promopro, milionové odměny na ministerstvu obrany a vnitra, nebo Drobilové, Kopřivové, Bártové, Bémové či Janouškové a další filutové…? Kdyby jezdil Loprais na Liazce, nikdo by ani necekl, ale nějaký Moravák s Tatrou…? Škoda si politickými mafiány kazit nádherné dojmy z perly na Seině…

Snímky Břetislava Olšera