Skvělý koncert za nula peněz

9. Únor, 2012 – 13:43

V měsíci únoru kromě koncertů abonentních řad připravila Janáčkova filharmonie Ostrava pro své posluchače dárek v podobě mimořádného projektu. Je jím společný koncert francouzských a českých umělců.

V rámci již tradičních dirigentských kurzů tzv. master classes, které Janáčkova filharmonie Ostrava organizuje ve spolupráci s Pařížskou konzervatoří, se uskuteční v pátek 17. února 2012 od 19 hodin v Domě kultury města Ostravy závěrečný koncert, jenž je vyvrcholením těchto kurzů. Po desetidenní intenzivní práci předvedou mladí francouzští studenti své dovednosti ostravskému publiku.

Během večera zazní mimo jiné Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll, který se stal nejslavnějším violoncellovým koncertem všech dob. Světová premiéra tohoto koncertu se konala 19. března 1896 v londýnské Queen´s Hall a dirigoval ji tehdy sám autor. Premiérové recenze byly velmi pochvalné a záhy se začalo proslýchat, že Dvořák napsal téměř ideální cellový koncert. Věhlas skladby se rozšířil velmi rychle po všech významných hudebních centrech v Evropě i Spojených státech, takže v následujících dvou letech dílo zaznělo znovu v Londýně, Lipsku, Paříži, Bostonu a Manchesteru. Dnes patří ke kmenovému repertoáru všech předních světových violoncellistů.

V pátek večer si toto neobyčejné dílo budete moci poslechnout v podání Jiřího Hanouska, který patří mezi nejvýraznější hudební osobnosti Ostravska a k nejlepším violoncellistům v České republice. Svůj talent a mistrovství pravidelně prezentuje i v zahraničí, a to nejen na předních evropských pódiích ale i v zámoří (USA, Austrálie, Jižní Korea).

Kromě cellového koncertu zazní na úvod ještě Dvořákův Karneval a závěr pak bude patřit Stravinského Petruškovi. Petruška je prostřední z legendární trojice Stravinského děl, vzniklých pro slavný soubor Ruského baletu: Pták Ohnivák, Petruška, Svěcení jara. Výborná, invenční hudba Petrušky dávno zdomácněla nejen na divadelních scénách, ale také na koncertních pódiích, kde dává příležitost jak jednotlivým hráčům, tak i celému tělesu ukázat své umění.
„Dirigentské kurzy jsou vždy pro orchestr náročné. Hudba se přehrává znovu a znovu mnohem více než při běžném nácviku.

Orchestr by měl hrát přesně podle dirigenta i v případě, že diriguje špatně, aby to slyšel a uvědomil si to. Vyžaduje to velkou pozornost a je to pro orchestr nepřirozené, protože je zvyklý snažit se hrát za každých okolností co nejlépe. Dirigent Zsolt Nagy z Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris je vynikající pedagog a má většinou velmi dobré studenty, takže se nebojím pozvat posluchače na závěrečný koncert, na kterém se představí všichni studenti, kteří do Ostravy přijedou,“ popisuje průběh kurzů kontrabasista a inspektor orchestru Ivan Kožušník. A konečně příznivá zpráva pro všechny milovníky klasické hudby – vstup na koncert je zdarma.

***
Jiří Hanousek patří mezi nejvýraznější hudební osobnosti Ostravska a k nejlepším violoncellistům v České republice. Je absolventem konzervatoře v Ostravě, kde studoval hru na violoncello ve třídě Ivana Měrky a Jana Hališky. Současně se věnoval kompozici u Jaromíra Podešvy. Po absolutoriu konzervatoře pokračoval ve studiu na Akademii múzických umění v Praze u Miloše Sádla. Svůj talent, vysoké umění a mistrovství prokázal mimo jiné získáním titulu laureáta mezinárodní soutěže Pražského jara. Pro jeho hru je charakteristická jak vysoká tónová kultura, tak technická brilance a strhující muzikální projev. V současné době působí jako sólista a koncertní mistr Janáčkovy filharmonie Ostrava. Na svých četných zahraničních koncertech hrál Jiří Hanousek s českými a zahraničními orchestry ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, Polsku a Jižní Koreji. V roce 1994 a počátkem roku 1995 uskutečnil úspěšná koncertní turné po USA. Jako sólista se představil v rámci turné Janáčkovy filharmonie i posluchačům v Austrálii.
S Pavlem Kašparem natočil CD v koprodukci bavorského rozhlasu: sonáty pro violoncello a klavír francouzských skladatelů 20.století, C. Debussyho, F. Poulence a Ch. Koechlina.

Pro americkou firmu Centaur nahrál spolu s německým klavíristou Paulem Kasparem Sonáty pro violoncello a klavír B. Martinů. Českou premiéru měly v jeho interpretaci Koncert pro violoncello a orchestr Samuela Barbera, Gardens of Exile Gérarda Schurmanna a také Kurtágovy Tři kusy pro violoncello. Kromě své úspěšné sólistické a orchestrální činnosti též vyučuje na ostravské konzervatoři.

Pařížská konzervatoř (Le Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris, zkráceně CNSMDP) vznikla v roce 1795. V současnosti se řadí mezi nejprestižnější světové umělecké školy. Ze slavných jmen spojených s touto francouzskou vysokoškolskou institucí jmenujme například věhlasného Mstislava Rostropoviče, Christu Ludwigovou nebo Wilhema Kempa.
Spolupráce mezi Janáčkovou filharmonií a Pařížskou konzervatoří spočívá především v pořádání zmíněných dirigentských kurzů. Pomyslným ředitelem projektu je dirigent a pedagog pařížské konzervatoře Zsolt Nagy, který každoročně přijíždí do Ostravy se svými nejlepšími studenty. Pro ostravské filharmoniky to především znamená, že musí změnit své zvyklosti. Je běžné, že se orchestr snaží hrát co nejlépe bez ohledu na případné „kiksy“ dirigentů.

V tomto případě se však situace mění a muzikanti přesně následují pokyny elévů dirigentského řemesla i s jejich chybami. Cílem je, aby si mladí začínající dirigenti svá pochybení uvědomili. Zkouší se proto jedna a tatáž pasáž znovu a znovu, což je velký nápor na psychiku a schopnost soustředění. Ale jak se říká: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“! Výsledkem je zcela jedinečný závěrečný koncert, na němž se postupně za dirigentským pultem představí všichni studenti, kteří kurzy v Ostravě absolvují.

Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi” jako eKniha – (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135)

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *