Vražda na tyranu sice není zločinem, ale co ty hrůzné následky…?

26. Září, 2008 – 7:55

Dne 10. června 1942 byla vypálena obec Lidice. Přímo na místě zastřelilo gestapo 173 muže, ženy poslali nacisté do koncentračního tábora v Ravensbrücku a jejich 104 děti do tábora v Lodži. Dnes se u památníku v Lidicích sešli lidé, aby si s pietou připomněli výročí této hrůzné události.

Lidická tragédie nebyla jedinou. Ležáky byly vyhlazeny o dva týdny později. Hrůzný čin si vyžádal životy 22 mužů, 21 žen a 11 dětí.

Dne 21. června 1942 byl v Táboře nacisty popraven PhDr. Josef Lukeš, ředitel příbramského gymnázia, narozený 7. února 1893 v Plzni, jehož příběh byl inspirací Drdovy povídky Vyšší princip.

V něm jako profesor septimánů říká pamětnou větu: Vražda na tyranu není zločinem, za což byl brzy poté popraven.

To vše byly hrůzy, jež vyplynuly jako následek atentátu na zastupujícího říšského protektora v Praze Reinharda Heydricha. Atentát provedli 27. května 1942 členové desantu Anthropoid z Velké Británie J. Kubiš a J. Gabčík. Heydrich na následky zranění 4. června zemřel.

Od 27. května 1942 do 3. července 1942 za tzv. druhého stanného práva dosáhl teror takového rozsahu, jaké novodobé dějiny českého národa nepoznaly. Na základě rozsudků stanných soudů bylo zavražděno 1412 osob.

Na táborském popravišti bylo od 3. června do 3. července 1942 v období „heydrichiády“ popraveno zastřelením 156 českých vlastenců.

Mezi popravenými byli například bývalý premiér A. Eliáš a spisovatel V. Vančura. Stanné právo bylo odvoláno 3. července 1942.

Měl tento výsadek britských parašutistů vůbec nějaký smysl? Byla smrt tyrana Heydricha vyvážena tisícinásobnou smrtí více než pěti tisíc českých občanů?

Mohou tento partyzánský čin odpustit pozůstalí obětí lidické a ležácké tragédie? Ve dnech 10. – 13. 6. 1942 bylo ve třech transportech odvezeno do vyhlazovacích táborů 3000 Židů a všichni v nich byli zavražděni.

Počet obětí v období „heydrichiády“ lze celkově odhadnout na více než 5000 osob, což je desetinásobek ve srovnání s tzv. prvním stanným právem po nástupu R. Heydricha.

I po letech vyvolává kontroverzní čin výsadkářů rozdílné pocity. Mnoho otázek, málo odpovědí…

Možná připadne moje úvaha někomu nechutná; má na to plné právo, ale snad dřív by si ten dotyčný měl vyslechnout pozůstalé tisíců nevinných obětí.

Nebo že by platilo: jeden rovná se pět tisíc zabitých a tři tisíce umučených v koncentrácích…?

To by tedy hodnotil vraha Heydricha hodně vysoko…

A pokud se někomu zdá, že bylo lepší umírat, než hrbit hřbet, ať si laskavě vzpomene na naše pokorné vyklizení pohraničních pevností bez jedného výstřelu…

To jsme měli tisíci životy našich lidí napravovat výsadkem parašutistů svoji pošramocenou pověst zbabělců, kteří jsou zároveň hlavní zbrojnicí Hitlera…?

Zvláště když je známo, že ani mezi parašutisty nevládli zrovna košer vztahy. Jeden z nich totiž podlehl lákadlu odměny 10 milionů korun, na tehdejší dobu velkému bohatství, a prozradil Němcům ukrýt v kryptě kostela Karla Boromejského Gabčíka a Kubiše…

Reklama:
  1. 8 reakce na “Vražda na tyranu sice není zločinem, ale co ty hrůzné následky…?”

  2. Dobrý den,
    rád bych se pozastavil nad některými myšlenkami tohoto článku. Předně zásadně nesouhlasím s tím, jak se podle dějinných událostí posuzují morální vlastnosti „národa“, tudíž větu „To jsme měli tisíci životy našich lidí napravovat výsadkem parašutistů svoji pošramocenou pověst zbabělců, kteří jsou zároveň hlavní zbrojnicí Hitlera…?“ beru jako zcestnou. Dále, atentát na Heydricha rozhedně neodsuzuji. Oběti, které přineslo období Heydrichiády přeci nemají na svědomí pachatelé atentátu. Tuto myšlenku chtěla tehdejší německá propaganda vnutit českému obyvatelstvu a zakrýt tak hlavní důvod – vlastní pomstychtivost a zároveň zaskočení. Ač je fakt, že toto období s sebou neslo utrpení tisíců lidí, přesto má toto obrovskou hodnotu z toho důvodu, že to byl další čin, který rozpoutal ve světě vlnu nevole proti fašistickému Německu. Je rozhodně zcestné a demagogické domnívat se, že ten, kdo schvaluje atentát na Heydricha, schvaluje též hrůzy, které potom následovaly. Vaše hledisko vylučuje téměř jakýkoliv čin proti tyranské vládě, což mě jako člověka, který se hlásí k činům svých příbuzných, kteří byli rovněž za protektorátu popraveni, nenechává lhostejným.
    Děkuji

    od David v Říj 13, 2009

  3. Dne 10. června 1942 byla vypálena obec Lidice. Přímo na místě zastřelilo gestapo 173 muže, ženy poslali nacisté do koncentračního tábora v Ravensbrücku a jejich 104 děti do tábora v Lodži.

    Ležáky byly vyhlazeny o dva týdny později. Hrůzný čin si vyžádal životy 22 mužů, 21 žen a 11 dětí.

    Počet obětí v období “heydrichiády” lze celkově odhadnout na více než 5000 osob, což je desetinásobek ve srovnání s tzv. prvním stanným právem po nástupu R. Heydricha.

    Můžete namítat, co chcete, ale to je asi tak jediné, co s tím můžete dělat. Vražda na tyranu není zločinem, ale za jakou cenu…? Kdo z těch statečných, pokud by se dostali do úzkých, nebyl schopný zradit za 10 milionů jako jejich kolega…?

    od olser v Říj 13, 2009

  4. Souhlasím s Vámi,pane Olšere.Znám více lidí se stejným názorem,že to za to nestálo.Pan president Beneš seděl v teple v Anglii,pár t.zv.hrdinů mělo dokazovat tamější český odboj.Nechci snižovat zásluhy českého odboje v Anglii,ale nadělali také i „paseku“.Třeba u nás na konci války,kdy byl jasný výsledek,bombardovali špatné cíle a výsledkem byla spousta mrtvých civilních obyvatel.
    A také je známo,že v pozadí byla i poválečná politika.
    Tak to dopadá,když rozhodují ti od stolu a pokud možno hodně daleko.

    od hugous.z.lipek v Říj 13, 2009

  5. Vážený pane,
    neberte to, prosím, jako urážku, ale od někoho kdo sám sebe označuje jako novináře, mi takováto úvaha přijde opravdu zvláštní.
    Opravdu neznáte širší souvislosti? Nevíte, že tato vojenská akce proti třetímu nejvýše postavenému muži Říše značně přispěla ke změně vnímání postoje Čechů a Slováků? Dovoluji si připomenout, že domácí odboj byl v té době prakticky zdecimován a veškerý průmysl pilně pracoval pro Říši.
    Závěr si snad už uděláte sám. Rád bych věřil, že články podobné tomu Vašemu čtou jen poučení lidé s rozhledem…
    S pozdravem
    Pavel

    od Pavel v Čer 14, 2010

  6. Promiňte, ale vše začalo naší zbabělostí po Mnichovské smlouvě a pokorném odevzdání našich pohraničních pevností. Proč by musel být český odboj závislý až na vraždě Heydricha a vypálení Lidic…M

    od olser v Čer 14, 2010

  7. Pardon, moje chyba, měl jsem napsat „…přispěla ke změně vnímání postoje Čechů a Slováků SPOJENCI?“. Český odboj nebyl závislý na likvidaci Heydricha, samotný tento čin byl přece projevem odboje.
    Opravdu si zjistěte, jak byl Protektorát do doby likvidace Heydricha vnímán Spojenci (Slovensko bylo jasné, že).
    A zase ty stesky, jak jsme se měli bránit a jak bychom Němcům nakopali zadky a jak byl Wehrmacht zirkus plechowy…
    Nemusím Vám snad připomínat, že situace kolem Mnichova dospěla tak daleko, že v případě odmítnutí by za strůjce války bylo označeno Československo a Francie by samozřejmě žádnou spojeneckou smlouvu nedodržela. Příslib pomoci od Sovětského svazu snad nebere nikdo vážně.

    Mimochodem, to s „vraždou“ Heydricha myslíte vážně? Opravdu věříte, že se jednalo o vraždu? Pak si můžete podat ruku s lidmi, kteří zpochybňovali stavbu pomníku parašutistům argumentem, zda je vůbec vhodné takto velebit teroristický čin. Neuvěřitelné…

    S pozdravem

    Pavel

    P.S. Snad jsem to nenapsal moc příkře, ale takovéto názory mně vždycky trochu nadzvednou;-)

    od Pavel v Čer 14, 2010

  8. Vraždu měním na zabití… to vás snad nepobouří. Když někdo někoho úmyslně zastřelí, je to přece zabiják a ne vrah…

    od olser v Čer 14, 2010

  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 15, 2016: hampton bay fan

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *