Osm životů ve Studénce za pět milionů korun úspor pro hejtmanství…?

22. Červen, 2011 – 13:31
Sochař Rybička tvoří pietní plastiku pro památník obětem neštěstí ve Studénce... Foto: archiv autora

Sochař Rybička tvoří pietní plastiku pro památník obětem neštěstí ve Studénce... Foto: archiv autora

Téměř po třech letech od vlakového neštěstí ve Studénce začne soud projednávat tragický náraz rychlíku do mostu. Zemřelo 8 lidí, zraněno bylo téměř 100 cestujících. Obžalovaných je deset. Případ začal u Krajského soudu v Ostravě, protože novojičínský soud, kterému řešení náleží, nemá dostatečně velkou jednací síň.

Tragédie se stala 8. srpna 2008. Na důležité železniční trať směrem do Prahy spadl ve Studénce rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek krátce poté narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění a celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Předseda novojičínského soudu hledal velkou místnost, kde by se stovka poškozených, svědci, obžalovaní, advokáti, pozůstalí a veřejnost vešli. Uvažovalo se o nějaké hale přímo v Novém Jičíně nebo o Dělnickém domě ve Studénce. Nakonec pomohli kolegové z Ostravy. Novojičínský soud rezervoval jednací síň ostravského Krajského soudu od 20. do 30. června 2011. V těch samých prostorách se uskutečnil též soud se čtyřmi mladíky, kteří podpálili domek romské rodiny ve Vítkově a způsobili těžké popáleniny malé Natalce…

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele, firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, jež pro subdodavatele pracovala. Dost dobře jsem nepochopil, navzdory děsivému šlendriánu stavebních prací, proč mezi obžalovanými není nikdo z ČD, NEBO Z SŽDC, které měly jako dopravce při každé opravě zavést výluku v místech stavební činnosti. Tedy mj. značné zpomalení vlaků nebo jejich odklon… Tak, jak je to ostatně běžné při budování nového železničního koridoru, kdy rychlíky stojí nebo zpomalují…

Projektant stavby též stanovil harmonogram prací. Při přípravě stavby se hovořilo i o možnosti dlouhodobější výluky v době vysouvání a zpětného zasouvání mostní konstrukce nad železničním tělesem. Investor, kterým byl Moravskoslezský kraj, se ale nakonec s dopravcem na výluce nedohodl. „Pokud by výluky byly, chtěly dráhy odškodné v řádech milionů korun. Odhaduji, že by to v tomto případě mohlo být kolem pěti milionů korun, což je zásadní položka v rozpočtu. To byla pro investora vysoká částka,“ řekl projektant jako svědek u soudu. Jasná zpráva, je přece krize, musí se šetřit, každý z nás dluží přes 130 tisíc korun, Každá úspora se počítá, za osm mrtvých… Když se kácí les…?

Výslechem svědků pokračoval dnes v Ostravě projednávání železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. V jednací síni se dnes objevil model opravovaného železničního mostu, na kterém obhájci obviněných stavebních firem prezentují pro veřejnost činnost na stavbě, jak se most zasouval a proč došlo k jeho pádu. Půlmetrákový model znázorňuje most v měřítku 1:50.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Čtyřmetrový památník obětem katastrofy vytvořil 82letý akademický sochař Miroslav Rybička z Jistebníku. Byl jsem se podívat v jeho ateliéru, kde se už rýsuje plastika, věnovaná památce všech obětí. “Právě pracuji na znázornění okamžiku střetu, té hrůzy. Hodně to na mě zapůsobilo. Jakmile mi přivezou železo, vylijeme formu na čelní desku betonem. Nachystané na odlévání mám už i písmena, ze kterých budou křestní jména obětí nehody…“

Miroslav Rybička byl také ve Studénce při setkání pasažérů rok po tragédii. Dal se do řeči se skupinkou vlasatých mladíků. “Zajímalo mě, co tam dělají. Já moc nemám rád takové vlasatce, ani rokenrol, co oni uznávají. Oni mi ale řekli, že před rokem seděli naštěstí až ve čtvrtém vagonu v tričkách s nápisem Iron Maiden, na jejichž koncert tehdy cestovali z Ostravy do Prahy. Někteří z nich byli zraněni a tak napřed pomohli svých kamarádům a pak zachraňovali další zraněné… Uvědomil jsem si, že není dobré jen tak posuzovat lidi podle jejich vzhledu…”

Kdo bude uznán vinným, tomu hrozí za obecné ohrožení až 10 let káznice. Jestli mezi nimi bude i někdo z hejtmanství či od dopravce, kteří se měli dohodnout na výluce, to je ve hvězdách.

Inu, každopádně Moravskoslezský kraj ušetřil nejmíň pět milionů za výluku…

Nové elektronické vydání knihy: “Izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi” – (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135).

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *