Proč adolescenti nevěří, že by někdy neexistoval mobil s televizí?

29. Srpen, 2010 – 23:14
Těžko adolescentům vysvětlovat, že ne odjakživa existovaly mobily s televizí... Foto: Břetislav Olšer

Těžko adolescentům vysvětlovat, že ne odjakživa existovaly mobily s televizí... Foto: Břetislav Olšer

Pokud chcete mít svoji televizi neustále „po ruce“, je nejlepší splnit si svůj kdysi sci fi sen a pustit si nejsledovanější médium kdykoli budete mít náladu. Třeba v tramvaji, cestou na Lysou horu nebo na nudném fotbale či v metru. Podíl na splnění tohoto nejtajnějšího přání teenagerů mají majitelé klimkovické firmy BTV, která se proslavila také jako první česká regionální digitální televize, letos oslavujíicí dvacet roků své existence.…

Unikátní experiment, ověřování systému televize pro mobilní telefony, zahajuje od začátku září 2010 firma B PLUS TV (BTV) z lázeňských Klimkovic u Ostravy. Testování probíhá v rámci univerzitního projektu mezinárodní spolupráce, na níž se podílí Žilinská univerzita a Vysoká škola báňská – Technická univerzita v Ostravě. Financování projektu je z části podporováno EU fondem pro regionální rozvoj.

Přestože systém DVB-H (Digital Video Broadcasting – Handheld) byl jako přenosné vysílací zařízení krátce ověřováno v Praze již v roce 2006, technologie dodaná firmou BTV je v jednom směru přece jen jiná. Zatímco měsíc trvající experiment uskutečněný firmou České radiokomunikace ověřoval standardní systém DVB-H, v případě ostravského experimentu se jedná o ověřování systému digitální televize s tak zvanou hierarchickou architekturou dělení kmitočtového spektra.

Na jediném televizním kanálu se vysílají čtyři programy v klasickém formátu DVB-T, plus jeden digitální balíček DVB-H, který je naplněn dalšími čtyřmi programy pro příjem na mobilních telefonech. (Např. NOKIA N96). Výhodou systému DVB-T/H je úspora kmitočtového spektra. Nebo ještě jinak; současné ekonomicky složité podnikání TV broadcasterů v šíření DVB-T je možné vylepšit a doplnit dalším „podnikatelským záměrem“ – televizí v mobilu. Dokonce i na „nekomerčním“ základě – ve stejném režimu, jako fungují stávající soukromé televize. I tato základní komerční filozofie je jiná než to, co ověřoval experiment Českých radiokomunikací v roce 2006.

A právě klimkovická firma BTV v rámci mezinárodního projektu dvou univerzit v ČR a SR přichází s novým unikátním řešením realizace televize do mobilu. Princip DVB-T/H není sice neznámý, ale dosud teoreticky známou možnost takto strukturovat digitální televizi v praxi nikdo nevyzkoušel. Možná se tímto projektem za směšně malé náklady otevírá prostor pro vzkříšení systému DVB-H, který se podle současných „učených prognóz“ zdál být definitivně mrtvý…

Adolescesnti se tak mohou vyžívat třaba na Stodolní v Ostravě při sledování MTV nebo Óčka. A určitě si neuvědomí, že nejdůležitější je na celém tomto projektu unikátnost řešení a jeho progresivnost ve srovnání s klasickým DVB-H a fakt, že tento systém vymyslelo a zrealizovalo pár borců „na koleně“, kteří ve srovnání s renomovanými firmami O2 nebo České radiokomunikace disponují asi tak jedním promile jejich kaptálu.

Pointa DVB-H spočívá v tom, že se telefonnímu operátorovi NIC neplatí. Žádný kredit se nečerpá. To je asi důvod, proč se lobby telefonních operátorů snaží docílit „diskreditace“ systému DVB-H a sofistikovaně
lobují za legislativní komplikace při jejich povolování, v očekávání byznysu na svých datových službách. Jinak nabití mobilu vydrží cca čtyři hodiny. Plus mínus…

Současný svět je zkrátka ve znamení mobilních telefonů. Těžko vysvětlíte dnešnímu teenagerovi, že byly doby, kdy mobily prostě neexistovaly. Dnes patříme k nejzamobilovanějším zemím světa. Zákazníci T-Mobile poslali během loňského Štědrovečerního obdarovávání 26,9 milionu SMS zpráv a 184 tisíc MMS. Největší konkurent O2 měl 26 milionů SMS a 122 tisíc MMS. A kolik během Štědrého dne propíšeme v SMS a protelefonujeme? Je to skoro za půl miliardy korun a naši operátoři si mnou ruce. Letošní Vánoce a Nový rok už bude mít asi další kategorii – počet hodin, strávených u mobilních televizorů, třeba se silvestrovským programem.

Na otázku: Cui bono? je odpověď jasná. Prospěje to nejen všem lačným telefonistům a televizním fandům. V podobě DVB-T/H by to pro firmy křtěné radiovými vlnami nebyl až tak zajímavý byznys. Uvidíme. Čas ukáže, jestli budeme mít v kapse fotbalový Baník na požádání, nebo nějakou telenovelu, nejnovější hity z hudebních kanálů či trochu sexu s Ordinací v růžovce. Stačí jen mít ten správný mobil a televizi bez poplatků a Janečků…

http://www.petr-kral.com

Reklama:
  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 14, 2016: hampton bay ceiling fans

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *