Bém má kliku, že už nebude primátorem, jinak by makal v montérkách…

6. Červenec, 2010 – 12:17
Pavel Bém ve své primátorské rezidenci při prezentaci bibliofilského vydání Máchovy básně Máj... Foto: Břetislav Olšer

Pavel Bém ve své primátorské rezidenci při prezentaci bibliofilského vydání Máchovy básně Máj... Foto: Břetislav Olšer

Některé stavby jsou pro jejich budovatele horší než zlý sen. Napřed to byli Babyloňané, co machrovali s nejvyšší věží na světě, jež měla sahat až do oblak, a jak to dopadlo, teď špatně spí pražský primátor Pavel Bém.

Před jednou hodinou v noci na úterý 6. července 2010 došlo v rozestavěném tunelu Blanka na Praze 6 u ulice Milady Horákové na dvou místech k dalšímu závalu. Zasypán byl bagrista i se strojem. Na místě zasahovala jak technika Metrostavu, který tunel buduje, tak tři jednotky hasičů. Propadlý kráter má asi 12 krát 15 metrů.

Tunelový komplex Blanka má být součástí severozápadní části městského okruhu a staví se mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou. Jeho délka má činit přes 6,3 kilometru, z toho šest kilometrů samotné tunely. Stavba tunelu je pro obyvatele přilehlých oblastí dlouhodobě trnem v oku. Lidé si stěžují na odpadávající kusy fasád, jež poškodily parkující auta, a mají obavy i z poškození domů trhlinami. V roce 2008 se při stavbě propadla půda v parku Stromovka a vznikl kráter o průměru 30 metrů.

Pražský primátor Pavel Bém se nedávno dušoval, že “vysoutěžená” cena 21,205 miliardy za komplex tří tunelů od Holešoviček k ústí Strahovského tunelu je stoprocentně konečná. A o to, že cena stavby severního úselu pražského městského okruhu nebude překročena, se Bém vsadil se sdružením AutoMat, které tunel kritizuje a podporuje rozvoj hromadné dopravy.

Předloni v srpnu navrhlo sdružení primátorovi sázku, že pokud hlavní dodavatel – stavební firma Metrostav, a investor hlavní město Praha cenu dodrží, odpracují jeho členové 1000 hodin veřejně prospěšných prací – každý zhruba po deseti hodinách.

“Pokud překročíme rozpočet určený na stavbu tunelu, odpracuji pro vaše sdružení pětinásobek toho, co každý váš člen,” přeplatil nabídku Bém.

Ovšem podle firmy IDS, která stavbu řídí, má být tunel Blanka dokončen o víc než 13 měsíců později, než být měl. Jezdit by se jím mělo až v prosinci 2012. Původně se měl otevřít na začátku listopadu 2011. Zdržení bylo při maléru ve Stromovce, kde se udělaly tři krátery, teď přibyl další. Takže, aby si pan primátor chystal montérky. Jedině že by zachránila demise, jelikož sázku uzavřel jako nejvyšší boss hlavního města Prahy.

Důvod, proč tunely místo Kaplického Chobotnice? Informační server pražské radnice o tom mj. píše: “Na velmi členitém území Prahy o rozloze 496 km2 žije více jak 1,2 milionu obyvatel. Od roku 1990 do roku 1997 se počet vozidel v Praze zvýšil o 68%. V roce 2006 připadal v Praze jeden osobní automobil na 1,6 obyvatele. Tím prý Praha předstihla i nejmotorizovanější evropská velkoměsta, jako jsou například Berlín, Frankfurt nad Mohanem či Kolín nad Rýnem…”

V 80. letech jsem dělal reportáž o tunelu pod Strahovem. Byl jsem asi tři sta metrů v hloubi této stavby, začínající u Poštovního muzea. Strahovský tunel je silniční tunel, dlouhý 2004 m, z toho ražená část má délku 1544 m. Byl první a nejdelší stavbou svého druhu v Česku. Dnešní zával naštěstí nezbortil skelet tunelu…

Experti přes elektromobily však přišli s jinou zvěstí; pokud by se tunel Blanka nestavil, ušetřily by se desítky miliard, když zavedení elektromobilů ušetří víc než „vítězných“ 21 miliard Kč. Navíc by městská doprava přišla o 100 procent decibelů a 95 procent emisí z těžkých kovů. A primátor Pavel Bém by nemusel do montérek a odpracovat zadarmo pět tisíc hodin veřejně prospěšných prací. Tunel Blanka se totiž už prodražil o 700 milionů Kč.

Jsou elektromobily utopií? Dávno už ne. Patří jim budoucnost. Zanedlouho se vyčerpá ropa i uhlí a zbude jen zaneřáděné ovzduši, smog a jediná spása – elektřina z jaderných zařízení. Nyní běžně dostupné elektromobily jako Peugeot 106e a Partner electric s NiCd bateriemi ujedou na jedno nabití 100km.

Vývoj jde však dál. Očekává se boom. Před dvaceti roky nikdo netušil co je to mobilní telefon nebo internet. Jeden komputer zabral celou halu, dnes se vejde do kapsy a s ním tisíce mikroskopických čipů. Spalovací motor je najednou tím nejzaostalejším technických zařízením.

Přesně vím, jak budou reagovat moji ctění nickové; udělají ze mě blbce, co nerozumí fyzice, aniž by si uvědomili, že jsem pouze citoval hypotézu odborníků. Sami nickové před několika desítkami let to samé svorně tvrdili o příznivcích komputerů, které měly být podle nich neefektivní, jelikož zabíraly celé haly a měly prý výkonnost ruských sčotů.

A co když právě elektromobily jsou stejný případ jako počítače,´mobily či internet, který byl kdysi dávno jen utopií a jeho zastánci byli za blbce. Čas však oponou trhnul a stejně tak učiní též v případě elektromobilů. Že dnes mají několik desítek ekologicky hrozivých baterií? Stejně jako miniaturizace počítačů, bude naloženo i s těmito bateriemi, co budou pro jedno auto ve velikosti třeba krabičky cigaret. V miniaturní čipy také skdysi koro nikdo nevěřil…

Reklama:
  1. 5 reakce na “Bém má kliku, že už nebude primátorem, jinak by makal v montérkách…”

  2. Vážený pane, Váš článek jsem našel na Neviditelném psovi. Nejdříve jsem jej jen prolétl, protože se mi zdál poněkud ve stylu jak pejsek s kočičkou vařili dort. Nicméně pak jsem zjistil, že je plný chyb a špatných premis, což nemohlo vyústit jinak, než chybnými závěry.

    Za prvé – propady byly tři – dva ve Stromovce, JEDEN je nový na Brusnici, ne pět, jak tvrdíte.
    Za druhé – stavba je jistě bydlícím trnem v oku, jako každá velká stavba. To je běžné a děje se to vždy a všude. Já jako dítě pamatuji vyprávění známých mých rodičů, jak je na Pankráci PŘÍŠERNÉ žít, když se tam v otevřeném výkopu staví metro C. Stejně tak si pamatuji články pana Neffa, jak je to na Smíchově STRAŠNÉ, když se kope tunel Mrázovka. Metro jezdí už skoro 40 let, Mrázovka se používá asi 5 a příkoří jsou dávno zapomenuta. Stejně tomu bude na Letné, až auta zmizí pod zem, Letná bude obnovena, ulice se zazelenají, Veletržní se stane bezvýznamnou místní uličkou…..kdo si vzpomene, že pod ním jezdí desetitisíce aut denně.
    Za třetí – pohledem na mapu lehce zjistíte, že centrum Prahy se severní stranou objet nedá, aniž byste někomu jezdil kolem domů. To nezmění ani elektromobily, ani auta na stlačený plyn či koňské potahy….takže něco jako Blanka je třeba.
    Za čtvrté – vše co se píšete o elektromobilech jsou nesmysly. Elektromobil je milý pane VELMI NEekologické vozidlo. Ne kvůli provozu (pokud nabíjíte pouze z elektřiny z větrníků), ale kvůli výrobě – zejména bateriím, jejichž výroba je nekologická, mají omezenou životnost a jejichž výroba i likvidace je energeticky náročná. To se dnes už ví, proto se ve světě čistý elektromobl moc nerozvíjí a vymýšlí se spíše hybridní systémy či motory na CNG.
    A za páté a nakonec snad jen jednu poznámku: snížení hluku o 100% používáním elektromobilů je nesmysl. Jestli chcete vědět proč, zkuste se podívat do středoškolské učebnice fyziky.

    P.S. čím jezdíte? Elekromobilem? :-)

    od Bubik v Čec 7, 2010

  3. Zklamu vás, nejezdím ničím, jelikož nevlastním řidičské oprávnění a nikdyjsem neměl automobil, nicméně dýchám už 65 roků výfukové plyny. A co je z výroby automobilu ekologické? Snad laky, nebo umělé hmoty či plechy z železáren nebo pneumatiky a benzín či nafta a oleje? Pracoval jsem v gumárnách Zubří i ve Svitu Zlín, takže mi jako studentu fakluty technologie kůže, gumy a plastických hmot něco povídejte o pohádce o pejskovi a kočičce. Jste sám jedna velká premise…

    od olser v Čec 7, 2010

  4. Vážený pane! Držte se prosím jako příslovečný švec svého kopyta! Automobilismus jím evidentně není.
    Zkuste si odpovědět na otázku kde a čím se nabije 48 elektromobilů obyvatel standardního věžového paneláku (12 pater se 4 byty). A svým čtenářům objasněte, kudy že budou jezdit ony úžasné elektromobily, když nebudou potřebovat tunel Blanka a navazující komunikace vnitřního okruhu.

    od honzak v Čec 7, 2010

  5. Milý pane Honzáku, před dvaceti roky jste se smál z fandů počítačů, když je považovali za budoucnost informatiky. Váš argument byl velmi „moudrý“; komputer, co se nevleze ani do haly je k ničemu. Dnes si počítač můžete vložit do kapsičky u košile. To samé bude za dvacet roků s bateriemi do elektromobilů. Tak se dál držte svého kverulantského kopyta a dopadnete jak Baťa s dřevákama…

    od olser v Čec 7, 2010

  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 15, 2016: hampton bay ceiling fans

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *