Kdybychom zavedli elektromobily, nemusel by být tunel Blanka…?

29. Březen, 2010 – 8:24

Pražský primátor Pavel Bém se nedávno dušoval, že „vysoutěžená“ cena 21,205 miliardy za komplex tří tunelů od Holešoviček k ústí Strahovského tunelu je stopro konečná. A o to, že cena stavby severního úselu pražského městského okruhu nebude překročena, se Bém vsadil se sdružením AutoMat, které tunel kritizuje a podporuje rozvoj hromadné dopravy.

Předloni v srpnu navrhlo sdružení primátorovi sázku, že pokud hlavní dodavatel – stavební firma Metrostav, a investor hlavní město Praha cenu dodrží, odpracují jeho členové 1000 hodin veřejně prospěšných prací – každý zhruba po deseti hodinách.

Asi jako když prý Ostrava-Radvanice předstihla v emisích Peking. Sdružení obchodující s elektromobily přišlo s jinou reakcí. Pokud by se tunel Blanka nestavil, ušetřily by se desítky miliard, když zavedení elektromobilů ušetří víc než „vítězných“ 21 miliard Kč. Navíc by městská doprava přišla o 100 procent decibelů a 95 procent emisí z těžkých kovů. Tunel Blanka se totiž už prodražil o 700 milionů Kč.

Jsou elektromobily utopií? Dávno už ne. Patří jim budoucnost. Zanedlouho se vyčerpá ropa i uhlí a zbude jen zaneřáděné ovzduši, smog a jediná spása – elektřina z jaderných zařízení. Nyní běžně dostupné elektromobily jako Peugeot 106e a Partner electric s NiCd bateriemi ujedou na jedno nabití 100km.

Vývoj jde však dál. Očekává se boom. Před dvaceti roky nikdo netušil co je to mobilní telefon nebo internet. Jeden komputer zabral celou halu, dnes se vejde do kapsy a s ním tisíce mikroskopických čipů. Spalovací motor je najednou tím nejzaostalejším technických zařízením.

Novější elektromobily s litiovými bateriemi mohou mít dojezd až 250km. Žádné takové však zatím na trhu v ČR nejsou. Měl by se začít prodávat elektromobil Micubisi za zhruba milion Kč, což je sice vysoká cena, ale z hlediska emisí jedinečná – žádné CO2, žádná fosilní paliva, kromě uhlí v tepelných elektrárnách.

Mluvíme-li však o budoucnosti, tepelné elektrárny nahradí atomové. Navíc vysoká cena je pouze vstup, pak přijdou jen levné provozní náklady, na rozdíl od spalovacích motorů. Jediná možnost jak získat elektromobil s dlouhým dojezdem je v současné době zástavba Lithia do elektromobilu.

Podle odborníků trvá rychlé dobíjení z třífázové zásuvky 3×32 A asi 80 minut. Peugeot 106 (NiCd) spotřebuje 12 až 16 kWh na 100 km. Při ceně noční energie (NT) 2 Kč, jsou náklady na 100 km zhruba 30 Kč, tj. 0,30 Kč/Km. Dodávka Peugeot Partner má spotřebu 16 až 20 kWh na 100km s baterií PSA (NiCd).

Celkové provozní náklady elektromobilu jsou ve srovnání se „spalovačem“ podstatně nižší; není třeba měnit olej, spojku, výfuk, svíčky či rozvody, není třeba opravovat motor. Neplatí se emise, pro elektromobily je povinné ručení za 499 Kč ročně a osvobození silniční daně pro podnikatele při každé novelizaci. Zásluhou rekuperačního brzdění se několikanásobně prodlouží životnost brzdového obložení, které jinak v městském provozu vedle výfukových plynů silně přispívá ke znečištění.

Cena nového elektromobilu se pohybuje okolo 800 tisíc Kč. Zatím. V elektromobilu ale není spalovací motor, olej, startér, alternátor, výfuk, nádrž a další agregáty, ušetří se tím tolik místa, že obsah zavazadlového prostoru zůstane prakticky zachován.

Ing. Jiří Novobilský z divize elektromobilů firmy Greener říká: „Zařizoval jsem pomocí elektromobilních vozidel obsluhu golfového hřiště v Čeladné i na atletickém mítinku Zlatá tretra v Ostravě. Také vozítka pro invalidy a některé busy městské hromadné dopravy jsou už poháněny elektrickým proudem…“

Stále větší oblibu mají i elektromotocykly. Jsou naprosto tiché, bez rychlostních pák, složitých motorů či výfuků. Dají se pořídit za cenu kolem 60 tisíc Kč a mohou jezdit v terénu třeba v chráněných přírodních oblastech, aniž by devastovaly životní prostředí.

Klasičtí milovníci benzínové vůně a smradu z výfuků harleyů, včetně rachotu likvidujícího veškeré limity hygienických norem, budou asi nostalgicky vzdychat, ale to je asi tak jediné, co s touto motoristickou realitou můžou udělat. V roce 2015 už by měl být vyroben u věhlasných automobilek půlmiliontý elektromobil. A v roce 2050 může dojít k tomu, že čoudící spalovací motory budou prostě zakázány jako kouření cigaret na veřejnosti nebo trabanty a wartburgy…

Konkurence pro elekromobily roste ve vodíkových motorech. Ale jakápak konkurence, když oba druhy vozidel jsou naprosto bez emisí, což musí být pro obyvatele sužované karcinogenními exhaláty rajská hudba a naděje, že se dožijí více než průměrného věku.

Třeba k tomu pomůže fakt, že čínská automobilka Geely včera podepsala závaznou smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Je to dosud největší čínská akvizice zahraniční automobilky za částku kolem dvou miliard dolarů (zhruba 38 miliard Kč). O Číně je známo, že se snaží produkovat perspektivní motory, hlavně s přispěním slunečních kolektorů, kterých má už dnes plošně nejvíc na světě.

Podle ČTK také automobilka Nissan brzy spustí sériovou výrobu svého prvního elektromobilu. Model s názvem Leaf se navíc postupně dostane na trhy po celém světě. Výroba odstartuje v Japonsku a v USA v roce 2010, v Evropě pak o rok později.

Jízdu s Nissanem Leaf zajišťuje elektromotor s výkonem 107 koní (80 kW) a 280 Nm točivého momentu. Elektrické li-ion baterie s kapacitou 24 kWh dovedou generovat výkon 120 koní (90 kW). Nissan tvrdí, že na 80 procent kapacity elektrické baterie lze vůz dobít během půl hodiny. Plné dobití z elektrické sítě trvá osm hodin, takže není problém auto dobíjet přes noc z běžné elektrické sítě.

Dojezd Nissanu Leef činí 160 kilometrů. Nejvyšší rychlost přesahuje 140 km/h. Pozadu nezůstávají ani Američané; Chrysler Group začne v roce 2012 vyrábět verzi malého vozu Fiat 500 s elektrickým pohonem pro trh ve Spojených státech…

A vzkaz našim chronicky rozhazovačným politikům. Trochu prozíravosti, páni konšelé, nechejte daňové poplatníky žít a začněte konečně sami pracovat, nejlépe hlavou…

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *