Stokrát opakovaná lež, aneb reklama podle Pepy Goebbelse..?

3. Srpen, 2009 – 7:35

Za uplynulých dvacet roků se české sdělovací prostředky změnily k nepoznání v inzertně-reklamní byznys. Kromě toho, že už nejsou „myšlením národa“, jedině tak francouzského, německého či švýcarského, převažuje v nich suverénně reklama a inzeráty nad novinářskými žánry.

Znám to ještě ze svých služeb v redakci; inzerce musela být absolutně bez chyb, u novinářských textů naopak nikoho pravopis či gramatika příliš nezajímaly. Kdo platil, ten byl pánem tvorstva.

Proto se vyrojily pouze inzertní a reklamní časopisy, obvykle ucpávající domovní schránky, včetně těch erotických či seznamovacích. Tento západní styl reklamy našel i v Česku úrodnou půdu a doslova jím zaplevelil bilboardy, noviny, bulvár i seriozní tisk.

Na počátku devadesátých let vedla moje první cesta za kamarádem Petrem Semanem do exkluzivního satelitního městečka Böblingenu u Stuttgartu, kde si tento absolvent hotelové školy v Karlových Varech, s perfektní znalostí němčiny a angličtiny, pronajal bar.

Napřed ale musel dřít od vidím do nevidím a našetřit si pár desítek tisíc marek při práci ve třech hospodách čtvrté kategorie, denně i v noci. Věděl tedy o reklamě své a moje nadšení svobodou v Německu patřičně ochladil.

„Nedej se zmást; až do Československa přijde vlna agresivní reklamy, také poznáte, že vlastně nic neděláte o své vlastní vůli, ale že jíte a pijete, oblékáte si či obouváte jen to, co vám podprahově nadiktuje ze všech koutů podbízivá reklama…“

Brzy jsem mu musel dát za pravdu, že mi „chutnaly“ hlavně tatarské omáčky či kečupy jen jistého druhu, pralo se výhradně s práškem, co způsoboval z bílé ještě bělejší… Zvláště v Německu mají na tyto způsoby svoje kréda podle Pepíka Goebbelse, že stokrát opakovaná lež se stane skutečností, resp. že stokrát nic umořilo osla.

Jako příklad dalších absurdních inzertních oznámení o seznámení ať slouží jeden text ze slovenských krajanských novin ze země za oceánem…

INZERÁT:

„Už ma unavuje falošná skromnosť, preto to poviem na rovinu – som krásne 25ročné dievča s dobrými spôsobmi a vyjadrovaním. Hľadám chlapa, ktorý zarába aspoň pol milióna dolárov ročne. Znie to možno trochu trúfalo, ale ak si uvedomíme, že ľudia s miliónmi ročne sú v New Yorku len strednou triedou,
tak si nemyslím, že by som mala prehnané požiadavky.

Chodila som s biznismenom, ktorý zarábal štvrť milióna ročne, ale štvrť milióna mi nezaručí apartmán pri Central park. Zdôrazňujem, že mám záujem iba o manželstvo a dúfam, že môj inzerát nevyvolá záplavu urážlivých odpovedí – som aspoň čestná.“

ODPOVEĎ:

„Váš inzerát som si prečítal s veľkým záujmom a môžem vás upokojiť, že spadám do vami stanovenej príjmovej kategórie. Je tu však jeden veľký problém. V podstate navrhujete jednoduchý obchod – vy dodáte krásu, ja peniaze. Lenže vaša krása bude postupom času vädnúť zatiaľ čo moje príjmy stúpať.

Dokonca môžem s istotou vyhlásiť, že už nikdy nebudete krajšia. Ste síce aktívum, ale s neustále klesajúcou hodnotou. Z ekonomického hľadiska eda nemá veľký význam kúpiť vás. Čo by ste povedali na dlhodobý prenájom?

Ak máte záujem, ozvite sa.“

Navíc se mnohé inzeráty a reklamy podobají internetovým spamům. To mně začaly chodit takové e-maily, aniž bych tušil, kde dotyční podnikavci vzali moji adresu:

MICROSOFT AWARD CENA OZNAMOVÁNÍ.

„Vázení vítez,
To je Vám oznámit, že Váš e-mailová adresa práve vyhrála ty získaná £ 1,000,000.00 (jeden milion Velké British Liber) od spolecnosti Microsoft Lottery Mezinárodní on-line podporu, které se dne 25. cervence 2009. Výberové rízení bylo provedeno pomocí náhodných Výber Email výberem pocítacového systému (ESS) z databáze nad 250000 e-mailové adresy všech kontinentu s Svet. Microsoft Lottery zadání je schválen britskou Gaming Rady a také Licencováno pod záštitou Mezinárodní asociace
Gaming Regulátory (IAGR). Jeho loterie 2 je svého druhu a my hodlají citlivá verejnost…

MICROSOFT loterie PROMO
19 Ul, Essex, PE9 2YP, Londýn
Velká Británie….“

Reklama a inzeráty jsou prostě alfou a omegou každého podnikání, bohužel, i toho, co je příčinou hospodářských kizí, které jsou prý běžnou „očistnou“ součástí kapitalismu. A nezajímá je ani právě „zvítězené“ miliony liber…

Ať jsi padouch nebo hrdina, jsme jedna velká rodina; Colaloc & syn!

Reklama:
  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 15, 2016: hampton bay ceiling fan

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *