Jak je to s lidskou vnímavostí, aneb Snobové metrem nejezdí…?

30. Červen, 2009 – 7:31

Dostávám různé e-maliy. Denně kolem stopadesáti z celého Česka i půlky světa. Jeden z nich byl od přítele až z New Yorku, aby mi připomněl poučnou scénku, jež byla ve stanici metra hlavní ho města USA zinscenována deníkem The Washington Post jako součást experimentu o vnímání, vkusu a prioritách lidí v době hospodářské recese.

Na stanici metra ve Washingtonu DC se posadil muž a začal hrát na housle; bylo nevlídné studené ráno. Hrál asi tři čtvrtě hodiny virtuózní Bachovy skladby.

Během této doby, jelikož byla špička, prošlo stanicí odhadem asi pět tisíc lidí, většina z nich cestou do práce. Po prvních třech minutách šel kolem muž středního věku, který si jako zatím jediný všiml hrajícího muzikanta. Zpomalil krok a na pár minut se zastavil, pak ale dál spěchal za svými povinnostmi.

O minutu později dostal houslista svůj první dolar: nějaká útlocitná žena vhodila „žebrajícímu bezdomovci“ peníze do rozevřeného futrálu a bez zastavení pokračovala v chůzi.

Po několika dalších minutách se nějaký mladík opřel o zeď a poslouchal, pak se podíval na hodinky a rychle odkráčel. Evidentně rovněž spěchal do práce.

Nejvíce pozornosti věnoval muži 3letý chlapec. Matka jej vlekla kolem a spěchala, ale dítě se zastavilo a dívalo se uchváceně na houslistu. Nakonec jej matka postrčila a dítě pokračovalo v chůzi, ale celou dobu se fascinovaně za hrajícím mužem ohlíželo.

Toto se opakovalo s několika jinými dětmi a všichni rodiče, bez výjimky, je nutili pokračovat v chůzi. Za celých 45 minut hry se na okamžik zastavilo pouze šest lidí. Asi 20 mu dalo peníze, aniž by zpomalilo svůj krok. Vybral 32 dolarů.

Když skončil a nastalo ticho, nikdo si toho nevšiml. Nikdo nezatleskal, nikdo jej nepoznal. Nikdo nevěděl, že tím umělcem byl dvaačtyřicetiletý americký houslový virtuós Joshua Bell, jeden z nejlepších hudebníků na světě.

Hrál jedny z nejtěžších skladeb, které byly kdy zkomponovány, navíc geniálním hudebním skladatelem J. S. Bachem. Hrál na houslích za 3,5 milionu dolarů, model Gibson ex Huberman Stradivarius z roku 1713.

Dva dny před tím, než hrál v metru, vyprodal Joshua Bell divadlo v Bostonu za průměrnou cenu sedadla 100 dolarů. V metru činil jeho hodinový plat cca 32 USD…

Jedním z možných závěrů tohoto experimentu je, že jestliže nemáme ani chvilku se zastavit a naslouchat jednomu z nejlepších hudebníků na světě, hrajícímu tu nejlepší napsanou hudbu, kolik dalších věcí, krás a neopakovatelných prožitků nám uniká?

Těžko říct, jestli ve vyprodaném hledišti bostonského divadla seděli během zmíněného koncertu jenom snobové, kteří nikdy nejeli metrem, anebo v nás jen pozvolna mizí v tomto odcizeném světě plném násilí a amorálních dějů, smysl pro skutečné hodnoty.

Je to důkaz toho, jak civilizace devastuje základní lidské hodnoty a ničí je kariérismem, depresemi, anachronismy, paranoiou či prahnutím po moci, penězích a hlavně frustrací z nezaměstnanosti a všeobecného úpadku morálky.

To jen Nietsche tvrdil, že morálka neexistuje, pouze osobní disciplína. Ale věřte chorému excentrikovi…..

Jestli o něco v tom spěchu za prací a penězi nepřicházíme. My, nesmrtelní hrdinové života, o němž ještě nevíme, nebo nechceme vědět, že je smrtelnou chorobou…

Reklama:
  1. 10 reakce na “Jak je to s lidskou vnímavostí, aneb Snobové metrem nejezdí…?”

  2. Drahý Břetislave, jak jistě sám dobře víš, morálka je především vynikající chemická substance. Velice dobře se rozpouští v alkoholu, třeba…
    Veselé krizování…

    od wbgarden v Čer 30, 2009

  3. Milý Jene, v době,kdy jsme neměli Nietscheho rádi, jsem se jako jediný u waldy zaštiťoval jeho slovy, že morálka neexistuje, pouze osobní disciplina. Morálek je sto padesát, osobní disciplina jen jedna, a i když se rozpustí v alkoholu, pořád ještě ví, kdy jede poslední tramvaj domů…

    od olser v Čer 30, 2009

  4. Budu neustále opakovat, jak jistě dobře víš, já autority nepotřebuji neb vše si skoro dělám sám. Pochopitelně blbě. Takže volně podle já – vy zkušení v osobních disciplínách jste čekali na poslední tramvaj, zatímco já už v poledne jsem opouštěl waldu neb jsem musel betonovat…, jak kdysi vtipně vždy neopomenul připomenout jistý Olšer…
    Veselé krizování.., prasečí chřipkování a ó bama mia….nebo letí snad ještě nyní mezi novináři něco snad podstatnějšího ?

    od wbgarden v Čer 30, 2009

  5. Výstižný styl dnešního života.Těch hodnot,co nám unikají je víc.Škoda(pro nás).(!)
    Ale kvůli Bachovi bych raději přišla později do práce,stál by mi za to.
    Hezké léčení přeje hugouš.

    od hugous.z.lipek v Čer 30, 2009

  6. ty seš Jeník Anderson,co napsal pohádku o červené punčošce. Kdybys všecek ten tvůj beton najednou vylil, mohlo by z toho být nové obchodní centrum v New Yorku. Nebudu ti jmenovat lidi, co by se smíchy potrhali, jak by slyšeli, žes nikdy nepotřeboval spěchat odněkud tramvají domů, Alenka nebo Hodek by zase žasli nad tvými poledními odchody a kroutili by hlavou, kdo to tedy mockrát zavíral jejich hospody. Ty máš fakt osobní disciplinu rozpuštěnou v betonu…

    od olser v Čer 30, 2009

  7. Děkuji pane Olšere za uznání.Přece bude lepší si jenom myslet své.

    od hugous.z.lipek v Čec 1, 2009

  8. Milý hugouši, zatím jsem neměl možnost se vyslovit, jelikož nestíhám, ale kvůli Bachovi bych též oželel nejednu proceduru…

    od olser v Čec 1, 2009

  9. Tak největší ze všech andersonů mě nazval pohádkářem. Dobré.
    Jinak, hrátky s betonem se odehrávaly ještě za ranného waldemarismu kdy bankéřka alenka nebyla a doktor houdek jakbysmet. Jinak máš pravdu, betonování byla čistá úchylka, teď už enem dřevíčkuju….
    http://wbgarden.com/wbgarden%20strecha.JPG

    od wbgarden v Čec 1, 2009

  10. no, reklamu máš dobrou, ale ty ji přece vlastně vůbec nepotřebuješ. Proč bys ji měl v nějaké knížce za pár šupů, když ji můžeš mít zadarmo na internetu v mnohatisícovém provedení. Čím víc, tím líp. Jestli patříš k těm, co holocaust nazývají pohádkou, tak fakt nejsi Andersen…

    od olser v Čec 1, 2009

  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 14, 2016: hampton bay ceiling fans

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *