Glosa o naší a rakouské chudobě – materiální, ne duchovní…

14. Duben, 2009 – 7:57

Tak jsem včera zaslechl v televizi; nedívám se, jenom poslouchám, abych neztrácel čas, jaký je rozdíl mezi českou a rakouskou chudobou, resp. vídeňskou. Prostě co se změnilo po uzavření Maastrichtské smlouvy o EU.

Kdysi bylo Rakousko snem Čechů, hlavně pro ty, kteří prchali přes vídeňské utečenecké lágry do svých zemí zaslíbených. Také jsem stál v řadě na vstupenku do ráje…

Když byla v roce 1968 zavedena autobusová linka Gottwaldov-Vídeň, stály dlouhé fronty na jízdenky. Čekal jsem s partou svých spolužáků též. Dvě a půl hodiny jsem vydržel, za tu dobu mou myslí defiloval střihový film – moji rodiče, sestra a brácha, má dívka, kamarádi i rodné Valašsko…

Doma je doma nejen pro valašské melancholiky. Vzdal jsem to. Pryč byl sen o zemi neomezených možnost, v níž už moji spolužáci berou sociální dávky a podporu v nezaměstnanosti a libují si, jelikož je tam několikanásobně vyšší než-li u nás…

Pak to prasklo a „cestováním“ posedlému našinci se otevřel svět; jeho však zajímaly jen rakouské obchody a zalíbily se mu natolik, že se v nich brzy objevily cedulky s nápisy v češtině: „U nás se za zboží platí!“ nebo „Češi, nekradněte…!“

Následně se začaly karty obracet a Rakušanům zachutnal český rum i šampaňské, ale hlavně loštické tvarůžky a levné vepřo-knedlo-zelo s pivem v příhraničních restauracích. Namíchli jsme je s Temelínem, oni nás zase blokádami státní hranice.

Když se naplnily troufalé sny i pro nás a Česká republika se stala součástí schengenského prostoru, mohla zrušit kontroly podél celé své pozemní hranice se sousedními státy.

Konečně byly zrušeny hranice pro sedmadvacítku EU, v níž však nadále převládají značné rozdíly. Zatím jsou Vídeňáci nešťastní z toho, jak jim globálním krize sáhla na ceny a že Vídeň musí mít už čtyři sociální obchody. Češi to vidí černě; bude ještě hůř.

Ve vídeňských sociálních prodejnách jsou nabízeny potraviny, sice kvalitní, ale s minimální prošlou záruční lhůtou, přesto pořád ještě vhodné ke konzumaci a především levné, až o dvě třetiny původní ceny.

V těchto marketech však nemůže nakupovat jen tak kdekdo. Pouze ti, kdož žijí na hranici chudoby. A ta se v Rakousku počítá pod měsíční příjem 900 eur, resp.10 800 eur ročně, tedy zhruba 240 tisíc CZK za rok.

V Česku je chudý každý s příjmem nižším než 2 878 EUR za rok, v Lucembursku to je pod 17 808 EUR. Máš-li tedy v Česku příjem nižší než 2 878 EUR za rok, což činí něco kolem plus mínus 90 tisíc CZK, jsi chudý, jak kostelní myš.

Takže chudý Lucemburčan je šestkrát bohatší než český chudák, jichž osm procent žije na hranici chudoby, z toho jsou asi dvě třetiny Romů…

V západoevropských zemích činí hodinová minimální mzda nejméně 8,40 eur. Nejvyšší je v Lucembursku, kde činí 9,49 euro. V Česku jsou to cca dvě euro, což je ale o sto procent víc než v Bulharsku.

Za dvacet roků prý už budeme v příjmech stejně jako dnes Rakousko, kde ale budou mezitím Rakušané a zbytek Evropy…? Pořád je však řeč o chudobě materiální, nikoliv duchovní…

Nač ale ta beznaděj; chudoba přece cti netratí!

Reklama:
  1. 9 reakce na “Glosa o naší a rakouské chudobě – materiální, ne duchovní…”

  2. To je zajímavé, po roce 1990 se říkalo, že do pěti let na tom budeme s životní tedy i finanční úrovní stejně jako němci a rakušané. Dneska, v roce 2009 se říká, že do 20ti let na tom budem finančně stejně jako rakušané. To jsem zvědav co se bude říkat za dalších 19 let. Asi …., ale vůbec, to už mě bude jedno. Ten binec tady asi už dohromady nikdo nedá, ostatně ta vůle tady něco dávat do kupy ani není.

    od Licek Jan v Dub 14, 2009

  3. No, jestli dnes máme hodinovou mzdu dvě euro a v západní Evropě je to 8,40 euro, tak nevím, jak by se to za pět let u nás stihlo. My máme ročně hranici chudoby na zhruba 3000 euro, zatímco Rakušané cca třikrát vyšší. A těch šest tisíc euro na hlavu zvládnout, to chce nejmíň těch dvacet roků…

    od olser v Dub 14, 2009

  4. Smí snad člověk okrádat Boha? Vždyť vy mě okrádáte! „Jak tě okrádáme?“ ptáte se.
    Na desátcích a obětech! Jste naprosto prokletí, že mě okrádáte, vy, celý
    národe! Sneste všechny desátky do obilnice, ať je v mém chrámě co jíst.
    Jen mě v tom vyzkoušejte, praví Hospodin zástupů, zda vám nezotvírám nebeské průduchy a nevyliji na vás požehnání, že ho ani nepoberete.
    Zastavím kvůli vám škůdce, aby vám neničil úrodu země, a také réva na vinici vám nezajde, praví Hospodin zástupů. Všechny národy řeknou:
    „Blaze vám!“ a vaše země bude nádherná, praví Hospodin zástupů. kap. 3, 8-12. Překlad Bible21

    od Malachiáš v Dub 14, 2009

  5. Snad nám to v panu Malachiášovi nepřišel Boží služebník ze Seznamu-Novinek?Už to tak vypadá,tam se teď musí uvádět jméno a adresa,že??Něco k věci by nebylo,Malachiáši?

    od hugous.z.lipek v Dub 14, 2009

  6. Inu, seznam, najdu tam, co neznám, tedy i bratra Malachiáše…

    od olser v Dub 14, 2009

  7. No „náš bratr Malachiáš“ se potřeboval pochlubit,že vlastní nově vydanou Bibli21,kvůli které katol.církev soptí.Nic jiného nám tím neřekl.

    od hugous.z.lipek v Dub 15, 2009

  8. Jo, právě jsem se chtěla zeptat, co tím chtěl básník(pan Malachiáš) říci…a také dodat, že na něj se „chudoba cti netratí“ nevztahuje…

    od Harr v Dub 15, 2009

  9. Blahoslavení chudobní duchem, neboď jim bude patřit království nebeské…

    od olser v Dub 15, 2009

  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 15, 2016: hampton bay

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *