Věděla ABBA o playbackovém podfuku svého nevydařeného klonu…?

15. Únor, 2009 – 8:47

Na počátku byl plán, jak provést geniální podfuk. Jak na hlupych Ostravakach zarobiť a nic přitem nezrobiť. ČEZ Arena bylo skoro vyprodaná. Bratru šest sedm tisícovek milovníků dávných hitů švédské skupiny ABBA natěšeně čekalo na velkolepé show. Reklama je fascinovala:

„Strhující koncert skupiny ABBA v počátku roku 2009 je nejautentičtější show současnosti. Autentické hlasy, identické kostýmy, tato skupina se členy ORIGINAL BAND ABBA přinese některé nejúžasnější momenty v historii popu zpět k životu.

Členové skupiny Abba vystoupí společně s The National Symphony Orchestr of London, vedený Matthew Freemanem. Vstupné? Pakatel: ke stání 590 CZK, 1.-3. kategorie 1290 CZK – 790 CZK.

Strhující hudební událostí v počátku roku 2009 je nejautentičtější show současnosti ABBA-THE-SHOW 12. 2. 2009 v pražské TESLA ARENĚ (HC Sparta) a 13. 2. 2009 v ostravské ČEZ ARÉNĚ, kterou pro Vás exklusivně pořádá agentura JVS GROUP…“

A tak se šlo na věc. Vstupenky se sháněly s protekcí, hlavně dobře vidět. Reklama mazala med kolem úst… „Lístky mohou být i vhodným dárkem pro toho, koho tento styl hudby potěší. Můžete si tak být jisti, že obdarovaný prožije nezapomenutelný večer s ABBOU…“

Jak asi vypadají po dvaceti letech, kdy spolu naposled koncertovali? Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Agnetha Fältskogová a Anni-Frid Lyngstadová…?

A že udělali Česku takovou čest, že se dali dohromady zrovna na koncerty u nás. Bla, bla, bla…

Ti, kdož věděli, že jde pouze o nevydařené klony skupiny ABBA, se spokojili i s playbackem a nevadilo jim, že o třicet roků omládlé dvojnice Agnethy a Anni-Frid měly asi čerstvě vyhlazené vrásky.

Vadilo to jen těm naivkám a naivům, kteří nechápali, jak se někdo může živit tím, že se jen převléká do dobových kostýmů, napodobuje křečovitě choreografii ABBA a musí včas otevírat svá ústa, aby se sešel s playbackem. Vlastně by ani nemuseli teoreticky umět zpívat, stačilo jen dělat že dělají…

A těmto tisícům podvedených bláznů ale vadil rovněž fakt, že dárek za největší diskotéku v ČR stál pro dvojici minimálně 1 600 CZK. Kdyby si doma udělali intimní potančení při videu s nahrávkam ABBA nebo filmu Mama mia, přišlo by jim to zatraceně levněji.

Podvod? Kdepak, rafinovaně s právníky promyšlený marketinkový tah pořádající agentury, která jen za ABBA nmevydařený klon inkasovala, ani si nedala námahu vytvořit plakáty či programy.

Trklo mě to v momentě, kdy jsem jako novinář nikde nezaregistroval přílet slavné čtyřky na letiště Mošnov, žádné rozhovory, fotografovat mohl v průběhu koncertu každý, zblízka či z dálky, žádná interwieu s hvězdami první velikosti…

Měl jsem ještě v živé paměti prohlášení ABBA. Původně dva zpívající manželské páry se však v roce 1982 rozpadly jak v osobním, tak i v profesionálním životě. Jejich absolutně závazné prohlášení znělo jasně: Už nikdy společný koncert…!

Při jedné soukromé příležitosti se pak sice sešli ještě v roce 1999, avšak zcela neveřejně. Abba dokonce odmítla nabídku jedné miliardy dolarů za společný koncert. Že by měla zrovna Ostrava takovou sumičku i v době hospodářské krize…?

Nevím, co by řekl Karel Gott, kdyby s jeho písničkami obrážel světová velkoměsta za těžké miliony nějaký divný klon, co by málem ani neuměl intonovat a zazpívat doremifasolasido…

To koncert Madony v Praze má stát víc CZK, než kolik bylo na klonu ABBA v Ostravě diváků. Snad to bude tentokrát pravá Madona, alias Madonna Louise Veronica Ciccone. Bože, ještě aby se zavedlo zkoumání testů DNA u celebrit pro porovnání, zda jsou skutečný originál…

Slyšel a viděl jsem řadu skupin. které zpívaly písničky třeba Beatles, ale skutečně je samy zpívaly svými hlasy, playback byl pro ně potupná nekumštýřská manipulace… 

Organizátoři turné ABBA vědí, že je nelze ani žalovat, ani po nich žádat vrácení vstupného. Uvádějí přece všude, že vystoupí Original ABBA Band, tedy koumáci, kteří jen umně využívají práce jiných.

Možná by narazili jen proto, že na bilboardech uvedli fotografie Agnethy a Anni-Frid a ne svých „klonů“. Typická klamavá reklama a prohřešek sice ne proti zákonu, ale dobrým mravům…

Jedině, že by v tom „byznysu“ jela též původní skupina ABBA a měla z tohoto show svůj podíl.

Vzpomněl jsem si na podobného „umělce“. Byl to maďarský kouzelník, který prohlásil, že nechá zmizet ostravskou radnici a její šéfové mu uvěřili. „Nechám věž zmizet na 40 sekund,“ prohlašoval sebevědomý mág Richard Rafael.

IIuzionista však svůj slib nesplnil – radnice zůstala na svém místě. Velkolepá show, kterou připravoval stopadesátičlenný tým, stála témeř dva miliony korun…

Nezmizela tedy radnice, ale snědý mág i s tučným honorářem…

Byl pátek 13. února 2009 a všichni si během největší české diskošky skupiny ABBA při playbacku libovali, jak je to pro ně šťastný den, navzdory pověrčivým škarohlídům.

Reklama:
  1. 16 reakce na “Věděla ABBA o playbackovém podfuku svého nevydařeného klonu…?”

  2. V tomto podělaném světě neexistuje už nic pravého.Imitace,podvody….A neskutečně blbých lidí,co na všechno vlítnou,hlavně když to nestojí moc ,je taky……………..
    Jediné krédo pro dnešní dobu:nevěř ani sobě samému,natož jin ým….
    Hezký den,pane novináři.

    od hugous.z.lipek v Úno 15, 2009

  3. Břeťo, myslím, že spousta návštěvníků Arény ČEZu v Ostravě věděla, že nejdou na pravou ABBU a celkem jim bylo fuk, zda je to z playbacku či ne, protože z tribuny, vzdálen od zpěváka od deseti do bezmála sta metrů vidím kulové, zda otevírá ústa přesně podle slov písně či nikoliv. Byl jsem tam kvůli své ženě také. Mám ji rád, a také, proč bych to nepřiznal, svého času jsem někdy po ránech v koupelně začínal den notováním písniček ABBY. Nebylo to v Aréně tak hrozné, protože chytlavé melodie jsou prostě chytlavé melodie. Naše generace byla jimi kojena u nás jako jinde ve světě. A nebyl to podle mého názoru kulturní poklesek. Ať již byl většinový. Je snad kulturní menšina vždy kulturnější? Zašli bychom takto až k debatě, co je kýč a co není. A to nebudu rozvádět a pouštět se do toho. V hale byli lidi všech generací – od 10 do 80 let (co jsem zahlédl). Třetina sálu v zadním traktu plochy tančila. Lidi se bavili. Že nebyly před tím tiskovky? Že nebyla na představení reklama? Na šest tisíc lidí přišlo i beztak. Dali přednost tomuto, pro některé konzumu, před tím kupříkladu hnipat v domácím pelechu u TV obrazovky. A to, podle mého názoru, je třeba z těchto dvou možností ta lepší být s pravými písněmi ABBY, i když v interpretaci té nepravé skupiny. O kvylitě interpretace na jevišti – dramaturgii pohybové a podobně se nebudu až tak šířit. Nechám to povolanějším. „Abbačky“, pravda již nebyly z Twigy třídy, ale celkově to opět pro mne nebylo tak hrozné. Představ si, že jsem měl paži pod paží své choti a kymáceli jsme se do rytmu ze strany na stranu. Jo, přiznávám, docela jsem se bavil také. A se zákulisím tohoto byznysu bych si až tak nelámal hlavu. Víš, že jsou daleko větší problémy v životě naší společnosti, potažmo kultury a kulturního vyžití. Tak tentokrát, Břeťo, snad je to dobře, „nepluji až tak na Tvé vlně“. Tenhleten článek máš u mne jen za všimné. Přes to jsi „můj vzorek“, však víš.
    Zdravím tě!
    Mirek

    od chb v Úno 15, 2009

  4. Beru to též, jak píšeš, ale stejně to byla zcela záměrná habaďura. Alespoň v Ostravě se v reklamě tvrdilo, že jde o skutečnou ABBA a v tom vidím ten podfuk. A též nechápu, jak někdo může rýžovat jen tím, že ukradne písničky a jenom dělá, že je sám zpívá. Jako bych já přepsal něčí knížku a vydával ji za svoji… Prostě ta ABBA klon byl podle mě nefér podvod a basta.

    od obr v Úno 15, 2009

  5. Tak moment! Nevěděl jsem, že se v Ostravě v reklamě tvrdilo, že jde o skutečnou ABBA. Tak to by tedy byl podraz vůči veřejnosti. Ptal jsem se svého syna, který je v ostravském MIC (městské informační centrum), jak to bylo, zda to bylo skrze ně. Řekl mi, že oni „klon“ za pravou ABBU nevydávali, že nejsou na hlavu padlí. Tak odkud vítr fouká, Břeťo? Pokud „klon“ rýžuje za pravé umělce, víš to jistě, zda nemají spolu nějaký byznys? Komentuje to snad někdo z „děvčat či hochů“ pravé ABBY? Tohle vše já nevím a tedy nemohu komentovat. Ty jo?
    A nebastuj, tvrdohlavý ogare! Radší ověř informace a řekni mi, co víš o odpovědích na mé otázky.
    Tož sa ešče ozví!
    Mirek

    od chb v Úno 15, 2009

  6. Na Lasu šlo neustále reklama, kde se opakovalo to, co jeem uvedl v úvodu; přesnou citaci reklamy a ještě s fotografií Anni-Frid a Agnethy. Opoakuji citaci z reklamy: Členové skupiny Abba vystoupí společně s The National Symphony Orchestr of London, vedený Matthew Freemanem…

    od obr v Úno 15, 2009

  7. nejdříve jsem se nadchla a chtěla koupit lístek mamce, která je samozřejmě v mém dětství milovala. dokonce jsem se rozhodla „obětovat“ a jít s ní, protože i když jsem dnes někde jinde, vzpomínky na dětství a muziku, která tenkrát plnila mé uši by nemusela být až takovou obětí :) to ale jen do chvíle, než jsem sedla k internetu a začala zjišťovat, jak je to s pravostí tohoto show. že jsem se těžce rozčílila, když jsem zjistila, že je to jen plagiát asi psát nemusím. že ale za kopii něčí slávy chtějí takové prachy, mě vytočilo asi ještě víc. a dávat mé mamce dárek, který je tak trapnou falší za to, že ona mi vždy dávala vše originál a nefalšovaně, to se mi fakt nechce. věřím, že bylo plno, protože spoustě lidí je to fuk a neřeší můj vnitřní problém s originálem a napodobeninou. nicméně věřím taky, že spousta z nich tam opravdu šla s vírou, že uvidí tu svou pravou abbu a dopadli podobně, jako ti, co se nechali před časem nalákat na velká písmena pink floyd australian show …

    od refi v Úno 15, 2009

  8. jen info pro mirka, cituji z jen jeden z mnoha reklamních sloganů doprovázejících tento koncert: „ABBA neskončila! SVĚTOVÉ TURNÉ ABBA-THE-SHOW v PRAZE a v OSTRAVĚ!“ viz http://koncerty.kdykde.cz/megakoncerty/praha/20628___abba-the-show

    od refi v Úno 15, 2009

  9. Díky. Je to fakt šlendrián, moc peněz za málo muziky… v tom pravém podání…

    od obr v Úno 15, 2009

  10. Tak to je fakt podraz. Doprovodil jsem manželku s tím, že jsem věděl, že nejdu na pravou ABBU, ale jen na její písničky v podání „klonu“. Ještě jednou opakuji, že tak hrozné to nebylo, protože hudba a vokály byly OK. Tu pravost bych tak ortodoxně nezastával. Protože jsem fanda výtvarného umění, musím řící, a shoduji se skutečně s pravými odborníky, že leckdy plagiát bývá lepší originálu. Tak zdatní jsou někteří falzifikátoři. Když se některý zpěvák rozhodne, že nazpívá nějakou skladbu již proslavenou zpěvákem jiným, leckdy to rovněž dopadne lépe. Neříkám častěji. Ale v jednoznačných úsudcích bych byl zdrženlivější. „Klon“ ABBy ABBou nebyl, ale opět opakuji, úplně levná zábava to nebyla. Jinou věcí je reklamní podvod na mnohé lidi. Ale víte jak se to říká, za blbost se platí. Další věcí jsou výdělky na využití pověsti těch pravých. Táži se opět, je „klon“ domluven s pravou ABBou či nikoliv. Ví to snad někdo? Má snad pravá ABBa nějaké skryté tantiémy z vystoupení „klonu“ či ne? Já jako divák a posluchač, který si hvízdal po ránu ABBu v koupelně, čili, nikoliv odborný kritik či tzv.náročný posluchač říkám, bavil jsem se. P.s.: Refi děkuji za první informace, které na mou zkušenost v sále vrhají trochu jiné světlo. Zatměním bych to však pro sebe nenazval. Přitom se nepovažuji za konzumenta, ale posluchače, který si vybírá. Samozřejmě, že kdyby se ve stejnu dobu někde v Ostravě „konali“ Vivaldi či Mozart (to je moje gusto), pak by se moje žena dala lehce přesvědčit na ně. I ony je má radši než klony kohokoliv. Ztracený večer to pro nás ale, věřte mi, nebyl.
    Ahoj, Břeťo a spol.!
    Mirek

    od chb v Úno 15, 2009

  11. Není to tak časté, ale bezvýhradně souhlasím s Břeťou. Jakkoli to budeme posuzovat, po té reklamě už nic, co následovalo – pokud to nebyla alespoň způli skutečná ABBA – nemohlo být v pořádku. A ještě k tomu detailu, zda z toho autoři originálů tyjí – zcela jistě tyjí, jsou majiteli autorkých práv a licence stejně jako poplatky za uvedení v případě megaakce přinesou pěkné peníze.

    od David Stypka v Úno 15, 2009

  12. Já se bavil dobře, i když jsem věděl, že to je plagiát. Byl to totiž můj dárek k našemu 37. výročí svatby. Proto mě to naštvalo, jelikož jsme na to šli jako na skutečnou ABBA… Třeba příště…

    od obr v Úno 15, 2009

  13. A to je to nejdůležitější – zda to představení bylo dobré a bylo pro lidi, kteří se bavili. Patřil jsem, Břeťo mezi ně a těší mne, že jsi byl také se svou ženou. Proto nebuď naštvaný, aby neměla po náladě. Já té své jsem to dal k jejím vodnářským narozeninám, i když nám to zařídil syn z ostravského MIC, kteří zdůrazňovali, že jde o revival. Dnes pan Jiroušek v MF Dnes na moravskoslezské stránce mj. zpovídal lidi z představení „klonu“ – odpovídali, že super a bavili se. I oni věděli, že jdou na revival. Kdo tam nebyl, nechť zbytečně neexhibuje kritikou, protože špatné to vskutku nebylo. A basta, jak říká můj kámoš Olšer, když mu to jeho tvrdá palice nebere.
    Buď zdráv Břeťo i Vy všichni z této diskuse.
    Mirek

    od chb v Úno 16, 2009

  14. Jasná zpráva, zábava byla bezva, ale nešlo o revival. To by museli být jen oblečeni jako ABBA, ale zpívali by jejich písničky po svém, svými hlasy, a ne jen tam poskakovat při playbacku skutečné ABBA.

    od olser v Úno 16, 2009

  15. Don’t you recognize that it is high time to receive the loan, which will realize your dreams.

    od ShawnRush19 v Dub 5, 2010

  16. What you are talking about? When speaking to me, only speak Czech, pleace… Du you speak Czech…?

    od olser v Dub 5, 2010

  1. 1 Trackback(s)

  2. Led 15, 2016: hampton bay ceiling fans

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *