Nechci, aby z romských dětí vyrůstali profesionální pobírači sociálních dávek, řekl Vladimír Čermák, šéf nové a další neziskové organizace, tentokrát Hnutí romských studentů, která právě vznikla v Ostravě.

28. Červenec, 2018 – 16:05

Vyhledávat talentované romské děti a podporovat je ve studiu, pomáhat absolventům středních a vysokých škol při získávání práce nebo při rozjezdu podnikání. To jsou hlavní cíle nové neziskové organizace Hnutí romských studentů, která čerstvě vznikla v Ostravě. Žiji v tomto městě už půl století, stejnou dobu se věnuji tzv. romské otázce. Není proto pro mě jako novináře problém sehnat nejnovější informace.

Třeba o lídru hnutí Vladimíru Čermákovi, který se svými přáteli z řad romských vysokoškolských studentů má velké ambice. „Nechceme, aby nás lidé z majority vnímali jen jako sociální problém. Proto se zaměříme na talentované děti, které chtějí studovat, a podpoříme je především radou, ale také finančně. Budeme se pro ně snažit získat peníze od romských podnikatelů i z jiných zdrojů včetně evropských dotací,“ nastínil.

„Nechceme, aby z romských dětí vyrůstali profesionální pobírači sociálních dávek“, bylo řečeno romským aktivistou. Je to zvláštní, nikdo ho za tuto pravdu nepeskoval, ani nedával k soudu. To když jsem já napsal: Mají svůj smysl života; žít jako jejich otcové ze sociálních dávek, byl z toho poprask… Romský aktivista Čermák si to ale asi může dovolit…

Snímek Břetislav Olšer

Když jsem totiž uvedl, že snem cikánských dětí je být jako jejich otcové a pobírat celoživotně sociální dávky, dostal jsem co proto od českých pokrytců. Prý za to může Česko, že Romy diskriminuje, posílá je do zvláštních škol a vůbec se jim nevěnuje. Nestačilo, že jsem prokázal, jak tyto děti neumí pořádně ani česky, ani romsky, dnes se zmíním i o tom, že malí cikánci neumí ke všemu rozeznat základní barvy a rovněž mnozí nevědí, jak se jmenují. A to nemá pranic společného s valašským: „Nevím čí su…“

Není pro mě problém se dozvědět o ostravských Romech, co šustí v jejich trávě; jsem bývalý pomocný horník, který poznal kilometrové podzemí OKR během svého desetiletého brigádnického závazku taktéž romské havíře, když jsem si vylepšoval kádrový profil. Můj táta totiž jako věřící dostal od stranických orgánů vyhazov z místa učitele k lopatě, že odmítl něco podepsat a někam vstoupit. Proto jsem nikdy nebyl v žádné politické straně, nikdy jsem nevolil – ani tenkrát ani dnes…

Jako novinář jsem poté byl třikrát v Kanadě, kde jsem v Torontu mapoval tzv. Romský exodus za oceán, proto vím své a nikdo mě svými pochybnými argumenty nepřečůrá. Je též z těchto důvodů nezbytné si na tomto místě zopakovat předcházející rozličné romské aktivity v tomto duchu. Je to dlouhá historie, sahající až do dob Marie Terezie. Současnost je stejně temná. Napřed v Ostravě měli od 1. února 2012 povinnost všichni se řídit heslem: „Lepší život s rodinou – lepší soužití s většinou“.

Inkluze totiž znamená naplnění rovněž dalšího hesla: „Musíme je vzít mezi sebe“ a přitom si uvědomit, že každý člověk je jiný. (Inkluze (z lat. inclusio, zahrnutí) znamená zahrnutí nebo přijetí do nějakého celku.)

Potraviny za 35 kanadských dolarů, které si mohla v Torontu denně nakoupit pětičlenná romská rodina na přilepšenou k bezplatnému ubytování a stravě… Foto: Břetislav Olšer

Poté zde byl na Ostravsku k ruce Sri Kumar Vishwanathan, indický aktivista; podle výroční zprávy činil prý před několika roky roční příjem jeho sdružení „Vzájemného soužití“ 25,5 milionů Kč… Celkem vydání téměř 26 milionů, z toho údajně na mzdy pro cca 45 zaměstnanců přes 11 milionů Kč…

Plus tu býval i plat osobního šoféra pro dr. Kumara. „Domnívám se, že romská komunita je budoucností této země, protože je to rostoucí komunita,“ říkak Kumar v ghettu Přednádraží a dodal, že ji vidí jako skupinu lidí, jež může Česko obohatit.Výsledek obrázku pro foto romové olser

Snímek Břetislav Olšer

A pak nadešel rok 2013 a ním nejen „inkluzování“, ale i Dža dureder – Pokračuj II., což je podpora romských středoškoláků, aby se hlásili na vysoké školy. Organizuje ji sdružení Slovo 21. K tomu je i Katalog sociálních služeb, opět z peněz EU… Každá pětičlenná nepřizpůsobivá rodina dostává měsíčně tisíce korun na přídavcích a sociální podpoře, aniž by někdo z této rodiny pracoval. Proč by to také dělal, když minimální mzda v Česku byla nižší, než podpora v nezaměstnanosti…

Není to zase tak dávno, co jsme mohli potkat v Ostravě speciální pomalovaný karavan; blankytně modrá obloha, růžový strom, a kostel sv. Josefa, v němž sídlí též Salesiáni a jejich Středisko mládeže Don Bosco nejen pro romské děti. A právě zde vznikl charitativní nápad s pojízdným karavanem, s nímž vyjíždějí osmkrát týdně do ostravských ghett, resp. jak sami eufemisticky říkají, do „vyloučených lokalit“.

Co ale romské děti nepochytí doma, tedy to z dobrých věcí, to se na ulici ani u Salesiánů nedozví. Názvy barev i vlastní jména by se měly děti dozvědět od svých rodičů… Členové střediska Salesiánů jistě nesuplují rodiny dětí, které se jen snaží připravovat pro vstup do základní školy. Kdoví, čím se jejich tátové a mámy živí, zda berou podporu a jsou schopni jim přesto dávat vše tak, aby nebyl problém s jejich vzděláváním. Možná by se hodilo, aby Salesiáni vychovávali též rodiče dětí, třeba by to bylo víc, než když jen pracují s dětmi; což tak vše ve vzájemné symbióze…?

Motto salesiánského ústavu Don Bosco v Ostravě, jež si vytýčilo péči o chudou a ohroženou mládež, zní: „Preventivní  systém  v  romském  prostředí  je  o  naší  bezmezné  trpělivosti, sebeovládání,  vytrvalosti  a  vyčkávání  na  příležitost,  na  okamžik,  kdy  se  to  všechno  změní  a  otočí: na  bourání  anonymity  a  postupném  odstraňování  agresivity,  čekání  na  změnu mentality  jednotlivce  i  osady. Je  k  tomu  třeba  dostatek  času,  který  musíte  mezi  Romy promodlit a protrpět. Bůh Tě má rád, má pro Tebe připravený nádherný plán pro život. On ho naplní, od tebe stačí jen souhlas.“ Salesiánská výchova Romů: Bezmezná trpělivosti, sebeovládání, modlení a vyčkávání na změnu

Mám mezi Romy spoustu vystudovaných kamarádů, takových jsou u nás možná tisíce romských studentů či absolventů středních a vysokých škol. Jenže přesné číslo nikdo nezná. „Je to i tím, že většina absolventů už se pak k romské komunitě nehlásí. Naším cílem ale je, aby studujících a pracujících mladých Romů přibývalo, aby se nestyděli za svůj původ a pomáhali mladším v hledání nových hodnot. Není to ale jednoduché, když cítíte předsudky majority…ilustrační foto

Za všechny mé Romy bych jmenoval třeba redaktora Patrika Bangu či houslistku Editu Bandyovou, která studovala s mým synem ostravskou konzervatoř a dnes je houslistkou Divadla loutek v Ostravě. Paradoxně oba si vzali za své životní partnery gadžovku, resp. gadžu. Proč? V jednom z rozhovorů s Patrikem Bangou odpověděl na moji otázku:

Jste také Rom, stejně jako Vaše rodina. Posíláte řádně své děti do školy…?

“Moje děti mají vše, co potřebují. Mám dvě děti – dceru a chlapce, chlapec 7 let, dcera 10 měsíců. Spolu-vychovávám také dítě mojí partnerky. Moje žena je zajištěna tak, jak to doma na mateřské potřebuje. Kromě svého syna vychovávám také její gadžovské dítě a všichni fungují přesně tak, jak to dnešní společnost chce. Jsou slušní, chodí slušně oblečení, chodí do školy…. a mají tvrdou výchovu, pokud nepozdraví, dostanou pár facek, přesně tak jako kdysi já.”

Jak je to u Vás s daněmi a vztahy s gadži…?

“S bráchou pracujeme 12 a víc hodin denně, odvádíme daně, platíme si všechny odvody… stejně jako ostatní. A jsme neustále terčem nadávek, urážek… není dne, kdybych se na blogu nedočetl, že jsem zloděj, parazit a bůhví co ještě. Málokdo si totiž uvědomuje, jak uráží slušné a normální lidi, když napíše, že Romové jsou tací a tací… (čti zloději, paraziti, šmejdi… atd. atd.) V tom vidím podstatu rasismu, tedy pokud plošně tvrdíte, že není možno Romovi svěřit majetek, případně navázat s nějakou romskou ženou stejnou spolupráci jako osadníci v JAR, je to stejný nesmysl, jako když já napíšu, že jste rasista…”

Co byste dělal na místě českého ministra práce a sociálních věcí?

„Asi bych byl prvním romským ministrem, zastřeleným rozzuřeným Romem. Zavedl bych totiž bez pardonu pro všechny, tedy pro gadže i Romy, nesmírně přísné zákony. Máš hodně dětí, přídavky budeš dostávat pouze na dvě. Neposíláš děti do školy, žádná podpora, ani na děti, ani v nezaměstnanosti… A tak dál, víc už toho říkat nebudu, aby mě fakt nezlikvidovali, byť je to vše myšleno pouze hypoteticky…“

Jsou ve školách rasisté, protože chtějí romské děti, které doma rodiče nepřipraví na vyučování, dát do zvláštních škol. Co by říkaly Vaše děti, kdyby chodily do jedné třídy s dětmi, které je budou zdržovat ve výuce? Co byste na to řekl Vy, jako rodič? Co víc může společnost dětem dát, než zadarmo základní školu, učitele, učebnice, osnovy, podle kterých se musí všichni učit stejně a ve stejný čas…?

“Udělal bych vše proto, aby podobné děti nebyly ve stejné třídě s mými chlapci, už jen proto, že jsem se jim jak vůl věnoval, aby na školu byli připraveni a chtěl bych, aby učivo zvládali bez problémů. Pokud by se nedalo se školou jednat (přesunutí dětí do jiných tříd, kde se jim bude kantor věnovat, bude tam méně dětí), dám děti do jiné školy, kde tento problém nebude a pokud to bude nutné, budu je tam i vozit, pokud by škola byla daleko. Ještě bych se pokusil škole doporučit tzv. romské asistenty, kteří by dětem pomáhali v učivu, nic jiného mne nenapadá…” Romové v Kanadě a Anglii…

A pár vět romsky, které mě naučil právě Patrik Banga, když jsem s ním dělal rozhovor v pořadu „Celebrity za humny“ pro regionální televizi… „Kdybys nebyl lenoch, práce je všude dost… tu sal lenivo buči hyn but te…“ „Když nejsem inženýr, nikdo po mně ani neštěkne… Sar me nasom inzenyr, ani o rikono pan ma nahavkynla…“ Prý by se hodilo umět alespoň číst a psát… „A džanes aspon tegenel a tepisinel“…

Krást, to je naše rodinná tradice. „Tečorel, oda amari tradicia…“ Pojedu do Kanady, tam nejsou rasisti, tam budu člověk… „Džava adre kanada, odoj nane o rasisti, odoj dživava sar manus…“ Na sociálce jsou rasistky, co mně závidí zasloužené peníze… „Pre socialka hyne o rasistit so mange nadoprajinen mire love…“ Proč bych děcka posílal do školy, když ani já do ní nechodil… „Soske me bichavava le čhaven adre skola,te me tyz kodoj naphyravas…?“

Proč bych děcka posílal do školy, když ani já do ní nechodil…? Romové…

Většina Romů po své matce i otci, především v sociálně vyloučených lokalitách, mluví zvláštním jazykovým koktejlem, odborníky nazývaným jako romský etnolekt češtiny. Sice hovoří česky, ale řadu slov a dalších jazykových ingrediencí si přenáší z romštiny. Například dávají přízvuk na předposlední slabiku, nebo zkracují dlouhé samohlásky.

article_photo

Snímek Břetislav Olšer

A jelikož většina Romů v Česku pochází ze Slovenska, objevuje se v jejich řeči i vliv slovenštiny. Romština patří mezi indoárijské jazyky. Na rozdíl od češtiny má 8 pádů a 2 rody (chybí ten střední). Za běžný rok Česko podle Světové banky zaplatí za Romy, kteří neměli možnost získat dostatečné vzdělání, nepracují, a proto většinou jen pobírají sociální dávky, kolem šesti miliard korun jako v roce 2015, rok 2018 bude asi rekordní….

Tím, že Romové nepracují a nic neprodukují, ztratí Česká republika ročně zhruba 9,7 miliardy korun. Vše je nejen v lenosti a sociálních dávkách, ale i ve vzdělanosti. Do speciálních škol chodí necelých třicet procent všech romských dětí, u ostatních českých dětí jsou to dvě procenta, více než polovina z cca sto tisíc českých Romů v produktivním věku nemá práci, nejčastěji nepracují romské ženy – zhruba polovina z nich je na mateřské dovolené a stejné množství buď nemůže, spíš nechce najít práci, děti jsou ale “výnosnější”, jak říká primátor a senátor Jaroslav Kubera.

Český muž si průměrně ještě nedávno, před Babišem, vydělával 27 489 Kč, česká žena 20 684 Kč, resp. romský muž 12 300 Kč, romská žena 8 020 Kč… Proč nepomáhá ani několik miliard vyhozených za inkluzi…? http://www.rukojmi.cz/clanky/1529-chcete-vedet-proc-jsme-pry-rasiste-a-xenofobove-a-kam-jdou-penize-z-nasich-dani-tak-pozorne-ctete

Jak se tedy má „(ne)rasisticky“ říkat: Rom, nebo Cikán? Na Wikipedii najdete jasný argument: „V roce 1971 proběhl historicky první Mezinárodní romský sjezd (World Romani Congress), kde se Romové ze 14 zemí (včetně ČSSR) dohodli na používání slova Romové. Od té doby se datuje romský požadavek, aby byl tento název majoritou respektován. I toto řešení je však zčásti nejednotné. Kritizována je hlavně skutečnost, že pojem Romové, pokud je užíván souhrnně, nerespektuje existenci jiných skupin cikánského národa.

V Německu svaz Sinti Allianz Deutschland (jeden ze dvou německých cikánských svazů) podporuje názor, že název Romové je ve skutečnosti diskriminační, zatímco označení Cikán považuje za neutrální a za správné, protože zahrnuje všechny cikánské národnostní skupiny. Na webových stránkách Aliance se mj. píše: „Zasazujeme se o to, aby ústřední památník evropským Cikánům, kteří byli pronásledováni nacionálně socialistickým režimem, byl zbudován pro všechny Cikány a ne jen pro Romy a Sinty.“ https://cs.wikipedia.org/wiki/Cik%C3%A1ni

Výsledek obrázku pro foto romové olser

Snímek Břetislav Olšer

Romové neumí česky, ani se neučí romsky, ale raději se hlásí k Čechům a ne k cikánům; stydí se, chtějí pracovat a jako gadžové práci snadněji získají, aby se jí hned zbavili, jelikož už vědí, že když se zřeknou svého etnika, lépe se dostanou jako emigranti do Kanady, Anglie, Belgie či Nizozemska… A ti, kteří zůstanou v Česku, jsou paradoxně romskou Agenturou pro sociální začleňovaní nepoznatelní

Něco na závěr; jako věřící mám své zásady; každá lidská bytost je pro mě proto rovnocenná, ať je bílá, černá, hnědá či žlutá nebo jakákoliv. Nesnáším lenochy a rasisty či antisemity. Procestoval jsem desítky zemí světa, od USA, až po Čínu a Tibet, až po Izrael, Maroko, Tunisko a Egypt, a mám tak kamarády mezi židy, černochy, Romy, Asiaty či muslimy, prostě každý, kdo není terorista, naopak pracuje, posílá své děti do školy, nekrade a nepodvádí, ten je pro mě slušný a akceptovatelný člověk… http://www.postreh.com/phprs/view.php?cisloclanku=2009120601

Inu, vlastní je mi totiž zpochybňovaná zásada francouzského osvíceneckého spisovatele a filozofa Voltaira, který řekl: Nesouhlasím s jediným slovem, které říkáte, ale navždy budu bránit, abyste je veřejně říkat mohl… Bude z Romů „horký brambor“ Evropy aneb Máme nejvíc ghett…

http://www.rukojmi.cz/clanky/354-cr-dostalo-do-vinku-skolniho-roku-2015-16-pokarani-osn-kvuli-nedokonale-strategii-romske-integrace-a-chabemu-boji-se-socialnim-vyloucenim

http://www.rukojmi.cz/clanky/2700-zrusil-romsky-pavlacak-a-dnes-je-nejuzitecnejsi-cesky-politik-dvojnasobny-starosta-vsetina-senator-a-nyni-i-hejtman-zlinskeho-kraje-jiri-cunek

Ty gadžo, tady máš moje děcko; vychovej ho a žádná diskriminácija

http://www.rukojmi.cz/clanky/526-romove-tady-ziji-stovky-let-a-vetsina-z-nich-se-nikdy-neintegrovala-bezenci-to-dokazi

Má většina Romů na to, aby chodila do běžných základních škol ČR…?

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *