Krym – most spojují Krym s ruskou pevninou…

22. Březen, 2017 – 13:00

V projevu na Krymu, kde měla výjezdní zasedání ruská vláda, se Vladimír Putin vyjádřil i k situaci na Ukrajině, kterou ovládl „krvavý chaos a země upadla do bratrovražedného konfliktu. Krym může pomoci vyléčit zranění ruského národa, který trpěl výsledkem dramatického rozdělení ve 20. století,“ dodal.

Na Krymu Putin garantuje opravdovou rovnost tří jazyků: ruského, ukrajinského a tatarského. Tedy ne jako na Ukrajině, kde chtěli zrušit ruštinu… Marně Putin vysvětluje, že Rusko se nechystá zapojit do žádného velkého konfliktu, tedy nic ve smyslu vyhrožování “nezahrávat si s jadernou velmocí”. Položil pouze řečnickou otázku: “V čem spočívají takzvané evropské hodnoty? Podpora státního převratu (na Ukrajině), uchopení moci se zbraněmi v ruce a potlačování těch, kteří nesouhlasí, za pomoci ozbrojených sil – co to je? Moderní evropské hodnoty? Zdá se, že našim kolegům je třeba připomenout jejich vlastní ideály.“

article_photo

Pro normálního čtenáře je nyní hlavní, že Rusko staví nejen energetický most, ale ten opravdický z pevniny na poloostrov, který dá vale sankcím proti Krymu i Ruské federaci. Most by měl být postaven do konce roku 2018. Důvod stavby? Rusko nemá přímé spojení s Krymem a plavbu trajektů mezi ruskou pevninou a poloostrovem často narušují bouře, řádící v průlivu. Délka celé stavby má být 19 km – asi šest kilometrů nad samotným průlivem, 6,5 ­kilo­met­ru povede po ostrůvku Tuzla a 6,5 km po hrázi, jež vybíhá z ruského Krasnodarského kraje, a nad užší částí průlivu.

Boris Romanovič Rotenberg, který je šéfem společnosti Strojgazmontaž, přišel o část svého jmění kvůli zařazení na „černou listinu“ v rámci západních sankcí proti Rusku, které mají Moskvu přimět ke změně politiky vůči Ukrajině. Spekuluje se, že stavba má podnikateli tyto škody kompenzovat. Rotenberg (63) býval v mládí Putinovým partnerem v judu, tvrdí však, že za úspěchy v podnikání nevděčí této známosti. V první řadě se musí oblast stavby mostu odminovat, protože je plná min a nevybuchlých bomb ještě z dob druhé světové války. Most přes Kerčský průliv stavěli právě Němci, ale nestihli ho dokončit kvůli silné ofenzívě Rudé armády v roce 1943.

article_photo

Schapirovská protiruská propaganda tvrdí, že most budou stavět vězni, což okamžitě dementovala na serveru rbth.com mluvčí ruských federálních věznic. Obří most bude mít kromě dvouproudé silnice i dvě železniční tratě. Podle projektové dokumentace bude na Krymu vybudováno 42 km železničních tratí a 40 km silnic. Nebylo ale vyloučeno že pevninu a poloostrov spojí podzemní tunel. Definitivní variantu přemostění či podkopání úžiny široké 4,5 kilometru mezi Černým a Azovským mořem již ruské ministerstvo dopravy vybralo a most zvítězil; zkrátí cestu z ruské pevniny na Krym o 450 kilometrů. Předpokládá se, že přemostění přes Kerčský průliv využije ročně kolem deseti milionů lidí.

article_photo

Foto: Archiv APN – zpravodajské agentury Novosti…

Závěrem něco z historie: Jako první začali stavět most Němci; bylo to v době, kdy za druhé světové války okupovali rozsáhlé části Ukrajiny, Kavkazu a Krymu. S návrhem mostu přišel začátkem roku 1943 Albert Speer, říšský ministr vyzbrojování a válečné produkce a také osobní architekt Adolfa Hitlera. Němci realizovali myšlenku rychle. Do října 1943 měli hotovou třetinu mostu, ale pod náporem ofenziv Rudé armády ho vojáci wehrmachtu vyhodili do povětří. Na místě však nechali dost materiálu, takže po jejich ústupu Sověti stavbu dokončili. Vracela se po ní také sovětská delegace z historické jaltské konference. Most však už v zimě roku 1945 nevydržel tlak ledových ker a částečně se zřítil.

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *