Čínské železnice

8. Listopad, 2016 – 15:54

Co bylo dříve velmi obtížné a komplikované, je nyní naprosto dostupné. Cesta do Lhasy trvá z Pekingu pouhé dva dny a všechny informace, včetně jízdních řádů vlaků, jsou volně dostupné na internetu. Potírá tím Čína tradice, aby Tibeťané dál žili v bídě, bez elektřiny a slušného živobytí? To by se našim hrdinům bojujícím za lidská práva Tibetu hodilo. Sami si žijí v Evropě v přebytcích maloměšťáků…

Podle materiálů z české ambasády lze proniknout do všech detailů fungování čínské železnice, které představují skoro deset procent délky světových železnic a přepravily jednu čtvrtinu objemu světové železniční dopravy, čímž se staly nejvýkonnějšími železnicemi na světě. V tomto roce čínská železnice zaujala první místo na světě v objemu přepravy cestujících a nákladů a v ukazateli hustoty želeniční přepravy. Objem přepravených cestujících na čínské železnici je čtyřikrát vyšší než v Rusku a USA. V oblasti osobní železniční přepravy může Čína denně nabídnout 2,4 milionu míst, ale kolem jarních svátků bude počet cestujících dvakrát vyšší.

Trh s rychlovlaky se odhaduje v současné době na 100 miliard dolarů. Již v roce 2020 by měla být těmito rychlovlaky propojena všechna důležitá čínská města. Do té doby se má železniční síť rozšířit ze současných 86 000 na 120 000 kilometrů. Už teď je čínská železnice po USA druhá nejdelší na světě. Ale stále větší důraz se klade na vysokorychlostní železnice. Čínské státní železnice plánují už do roku 2012 postavit 13 000 kilometrů nových tratí. Umožní zvýšit rychlost vlaků běžně na 200 km/h. Asi na 5000 kilometrech kolejí bude možné dosahovat rychlost 350 km/h. Počítá se také s rekonstrukcí některých starých tratí. A do roku 2020 prý bude v této nejlidnatější zemi světa až 20 000 kilometrů vysokorychlostních tratí. Zřejmá je snaha docílit toho, aby vlaky byly skoro tak rychlé jako letadla…

Speciálně pro čínské železnice nyní vyvinula firma Bombardier nový rychlovlak Zefiro 380 s rychlostí až 380 km/h. Tento známý výrobce dopravních zařízení nedávno podepsal s čínským ministerstvem železnic dohodu o vytvoření společného podniku Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Copany. Představitelé železnic objednali 80 vlakových jednotek v hodnotě 2,7 miliardy eur. Jeho předchůdce, Zefiro 250, křižuje Čínu už od roku 2009 jako nejrychlejší se spacími vozy na světě. Nová objednávka obsahuje dodávku celkem 1120 vozů. Budou uspořádány do 20 osmidílných a 60 šestnáctidílných vlaků a dodány postupně v letech 2012 – 14. Do května 2011 bylo dodáno postupně dalších 40 nových jednotek složených z 8 vozů. Každý má kapacitu 504 cestující a rychlost 250 km/h.

Tak třeba cesta z Pekingu do Londýna po kolejích dlouhých 8000 kilometrů by prý trvala jen dva dny. Tři dny by se cestovalo z Londýna do Singapuru, což je téměř 11 000 kilometrů. Sen by se mohl stát skutečností už za 10 let. Světová výzkumná centra se už delší dobu zabývají vývojem vlaků s ještě vyšší rychlostí, jež by mohly být nasazeny do běžného provozu do deseti let. A co je doslova šokující – mohly by jezdit rychlostí až 1000 km/h. Jezdily by prý ve vakuu! Vědci z Jihozápadní univerzity v Ťiao-tchungu odhadují, že první čínský prototyp by na trať mohl vyjet už do tří let a při testech se má pohybovat rychlostí 600 až 1000 km/h.

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *