Únos stíhačky Mig – 21

16. Říjen, 2015 – 14:09

Setkali jsme se v Tel Avivu s Janem Hanušem Rosenbaumem, dnes židovsky Chananem Ronem. Prožil těžkou anabázi do sovětských gulagů, když s rodinou utíkali před německým nacismem.

A poté zase z gulagů se Svobodovou armádou přes Duklu domů. V roce 1948 se vystěhoval jako kluk do Izraele, kde se později na dvacet roků stal pracovníkem Mossadu. Pořád má ještě v živé paměti jednu z akcí nejúspěšnější výzvědné služby světa, únos zločince Eichmanna z Argentiny, i když tenkrát byl Chanan na izraelské ambasádě v Kongu jako radista se speciálním zaměřením na monitorování politické situace.

Vyprávěl mi též, jak pro zdárný střet Izraelců se Syřany bylo v roce 1967 důležité rovněž získání nejefektivnější zbraň nepřítele ve zcela neporušeném stavu. Tou zbraní byl nejnovější sovětský stíhací letoun MIG-21, o němž nevěděli skoro nic ani v USA, a který Arabům dodával spolu s moderními tanky T 54 Sovětský svaz. Na základě poznatků z Korejské války byl v roce 1953 vznesen Moskvou požadavek na nový přepadový stíhač, jenž by dosahoval rychlosti Mach 2. Jako první byl zkonstruován letoun s klasickým štíhlým šípovitým křídlem (křídlo dobře známé z MiG-19), jako druhý byl postaven stíhač s deltovitým křídlem podle francouzského Mirage III.

Prototyp se šípovým křídlem vzlétl 14. února 1955. Byl zajímavý tím, že kryt kabiny se otvíral dopředu. Otvírání krytu dopředu nebylo samoúčelné, kryt měl sloužit jako aerodynamický štít, který ochrání pilota při katapultáži. Definitivní sériový MiG-21 byl v SSSR zařazen v roce 1959… Jeho skvělé manévrovací možnosti Američany dráždily. Sestřelil jim několi “fantomů” ve Vietnamu. Museli za každou cenu vědět, v čem je tento ruský vzdušný náskok. Proto vznikl nápad s únosem letounu a jedinými, kdo se mohli dostat až do nejvyšších vojenských kruhů arabských zemí, byli právě příslušníci Mossadu. Tak byla zahájena v roce 1967 přísně utajená operace OO7, o které se nezdálo ani stejně očíslovanému virtuálnímu agentu Bondovi.

Bylo nutné jeden MIG-21 ukořistit a ve zcela neporušeném stavu ho předat Pentagonu k prozkoumání, proč má tak dobrou navigaci a manévrovací schopnosti. Původně byl záměr zkorumpovat nějakého egyptského nebo syrského pilota. Vítězně z toho nevyhlášeného konkurzu vyšel pilot irácký. Při zjišťování, jaký mají kde piloti vztah ke své vlastní vládě, jestli jsou spokojení nebo ne, objevil člověk Mossadu v Bagdádu armádního iráckého křesťana, kterému šlapali na paty jeho islámští soukmenovci. Byl to zástupce velitele letky migů Munira Redfu, který tvrdil, že je nábožensky šikanovaný. Zjistilo se také, že měl kladný vztah ke sličným ženám.

A už tenkrát byl sexappel nejdůležitější mucho(piloto)lapkou. Říkejme jí Hana, jako agentka Mossadu byla pověřována speciálními úkoly, mnohdy s delikátně obsahem. Byla dejme tomu ruskou Židovkou z Oděsy, měla nejkrásnější nohy z celé výzvědné služby, všechny vnady přírodní, kde byly před pětačtyřiceti roky silikonové výplně. Měla též jedny z nejlepších výsledků střeleb se samopalem Uzi i revolverem Beretta. S potenciálním zrádcem odletěla do Francie, dohodnout podrobnosti. Ubytovala se v hotelu kousek od pařížského Champs Ellyseé, irácký pilot v apartmánu vedle ní. Společně vypili jen capucino a vojákovi, který se chystal za jidášské stříbrné zradit iráckého diktátora, vysvětlila, že když přistane na předem určené místo v Izraeli s nepoškozeným migem, dostane milion dolarů „cash”. A jistotu, že ho i s jeho rodinou Izraelci s Američany ochrání a natrvalo všechny zabydlí v jistém americkém státě, kde je nevypátrá ani spolek lucifer a KGB.

Hana poté pár hodin působila svými cukrbliky a klavíristicky hbitými prsty na psychiku Iráčana, kterého pak slastně znaveného a pevně rozhodnutého zaprodat kohokoli za cokoli, propašovali zpět do Izraele na pas obchodníka z Francie. Tam ho předali svému nejvyššímu šéfovi, který posadil milého zaprodance do letadla a dvě hodiny s ním létal nad Izraelem, aby pilot věděl, do čeho bude přistávat a ve zmatku nezamířil do Káhiry nebo Damašku. Následně se vrátil zpět do Iráku… Ráno 16. srpna 1966 se vydal ve svém MIG-21 na kličkovanou a 960 kilometrů dlouhou cestu z Bagdádu přes Jordánsko na přistávácí plochu v Negevské poušti. Musel se vyhýbat radarům a leteckým základnám. Arabským i izraelským, které stejně jako jejich nepřátelé neměli do poslední chvíle ani tušení, že letoun, brzy zachycený radarovými snímači, je pečlivě ulovená vzácná kořist Izraele.

„Letí už pětašedesát minut a právě se dostal do našeho vzdušného prostoru,” oznámili si dva jediní informovaní izraelští náčelníci. „Volám velitele letky. Máme na radaru irácký MIG-21. V žádném případě ho nesestřelit, ale jen se k němu těsně přiblížit a pohybem křídel mu dát na vědomí, že vás má následovat k přistání…”

Přistání proběhlo bez potíží, pilot se setkal se svojí rodinou a všichni odcestovali neznámo kam. Ovšem bez Hany utěšovatelky. Během dvanácti hodin byli v Izraeli přední odborníci CIA a Pentagonu, kteří se vůbec poprvé mohli dotknout sovětské supertechniky v neporušeném stavu. A celý svět měl brzy návod, jak neukrást Venuši, ale s přispěním snaživé Venuše Hany ruskou stíhačku…

Reklama:
  1. 2 reakce na “Únos stíhačky Mig – 21”

  2. 1

    od 1 v Pro 24, 2015

  1. 1 Trackback(s)

  2. Kvě 31, 2016: Jediné relativní pozitivum vraždění teroristů Islámského státu – sjednotili úhlavní nepřátele Izraele… – Nová republika

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *