Světoví sólisté a dirigenti v 62. koncertní sezóně

14. Srpen, 2015 – 14:22

Janáčkova filharmonie Ostrava, jeden z nejprestižnějších symfonických orchestrů České republiky, za-hájí v roce 2015 již 62. sezónu své koncertní činnosti.

Jedním z hlavních měřítek kvality a prestiže jsou zvučná jména na pozici sólistů a dirigentů orchestru. Vzhledem k stávající dlouhodobě vysoké umělecké kvalitě orchestru samotného (jak jednotlivých hrá-čů, tak celku) se Janáčkova filharmonie Ostrava liší od ostatních symfonických orchestrů podobné veli-kosti a úrovně (kromě interpretace soudobé hudby) i tím, že se snaží získat nejvýznamnější světové sólisty a dirigenty. A je to právě angažmá špičkových umělců, které pomůže zvýšit prestiž JFO zejména v očích zahraničních agentur a pořadatelů. Navíc tito špičkoví interpreti představují lákadlo pro poslu-chače na domácí půdě, zlepšují kulturní klima regionu a znamenají také motivaci pro hráče orchestru.

Janáčkovu filharmonii Ostrava na vybraných abonentních koncertech povedou dirigenti nejlepší světo-vé úrovně. Na pódiu se pod taktovkou uvedených jmen vedle ostravských filharmoniků objeví nejzvuč-nější sólisté současnosti a svým výkonem poskytnou ostravským posluchačům zcela výjimečný zážitek.

Profily dirigentů

Heiko Mathias Förster  – tento energický dirigent je už druhou sezónu šéfridirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Dříve působil jako šéf-dirigent například v čele mnichovských symfoniků či orchestru Bran-denburského divadla. Hostoval u orchestrů z celého světa, včetně např. Orquestra Sinfonica de Santiago de Chile, Moskevská filharmonie, Or-chestre de Colonnes Paříž, Orchestra Sinfonica di Palermo, Israel Symphony Orchestra, Bavorský státní orchestr, Národní symfonický orchestr Tchaj-wan, Orchestra del Teatro di Gran Liceo Barcelona, Čínský národní orchestr Peking nebo Rozhlasový symfonický orchestr Berlín a spolupracoval s takovými jmény jako jsou Elina Garanča, José Cura či Angela Gheorghiu. Heiko je jedním z nejuznávanějších dirigentů své generace.

Michail Jurowskii – hlavní hostující dirigent – je synem dirigenta Vladimi-ra Jurowského, otec dirigentů Vladi-mira a Dmitryho Jurowských. Vyrůs-tal v kruhu již tehdy proslulých uměl-ců, jako byli Mstislav Rostropovich, David Oistrach či Aram Chačaturjan, v mládí hrával na domácích koncer-tech skladby pro čtyřruční klavír se samotným Dmitrijem Šostakovičem. Lesk a slávu na jméně tohoto dirigen-ta ovšem teprve přidává účinkování v Bolshoi Theatre, v Teatro La Scala a “šéfovské” pozice v orchestrech WDR Rundfunkorchester v Kolíně, Northwest German Philharmonic Orchestra a v Lipské opeře. Jako hostující dirigent vystoupil s Berlínským rozhlasovým symfonickým orchestrem, Lipským Gewandhausem, Drážďanskými filharmoniky, Filharmonií Oslo a mnoha dalšími.

“Taktovku ovládá s neúnavnou přesností, ale přitom nikdy nezapomíná na duši skladeb. Jurowski – to je rovnováha mezi precizností a lyrikou.” B. Lessmann, lipský hudební kritik.

Jakub Hrůša – jeden z nejvýznamnějších českých dirigentů současnosti. Je šéfdiri-gentem orchestru PKF – Prague Philharmonia. Pravidelně hostuje s Českou filhar-monií, lipským Gewandhausem, Stuttgartským rozhlasovým symfonickým orche-strem, Orchestre Philharmonique de Radio France a symfoniky v Melbourne a Syd-ney. Od roku 2008 se pravidelně vrací dirigovat opery na proslulý operní festival do Glyndebournu (dirigoval zde již Carmen, Rusalku či Bohému), jako dirigent již účin-koval například i v Národním divadle v Praze či v dánské královské opeře.

Case Scaglione – v sezóně 2014/15 vystoupil se světoznámým houslistou Joshuou Bellem a New York Philharmonic. U newyorských filharmoniků se stal stálým spolupracujícím dirigentem, což je pozice, kterou speciálně pro něho vytvořil umělecký ředitel Newyorských filharmoniků Alan Gilbert. Diriguje rovněž takové orchestry jako je Hong Kong Philharmonic, Luzerner Symphonieorchester nebo Dallas Symphony Orchestra. Kromě těchto těles vystoupil s velkým a zajímavým výčtem orchestrů v USA, pravidelně se vrací hostovat do Číny.

Profily sólistů

Reinhold Friedrich – hlavní host sezóny Od roku 1986, kdy získal druhou cenu v Mezinárodní soutěži ARD v Mnichově se trumpetista Reinhold Friedrich zcela eta-bloval na domácí a především pak na mezinárodní hu-dební scéně. Jeho repertoár zahrnuje skladby od soudo-bých ažpo ty nejstarší, které interpretuje na původních nástrojích (barokní nebo klapková trubka). Jako sólový hráč koncertoval s významnými orchestry pod vedením předních světových dirigentů. Od založení Lucerne Fes-tival Orchestra v roce 2003 zde zastává funkci prvního trumpetisty. A je také uměleckým ředitelem Lu-cerne Festival Orchestra Brass Ensemble.

Jeho nahrávka se Symfonickým orchestrem Götingen pod taktovkou Ch. M. Muellera „Ruské trumpe-tové koncerty“ byla oceněna ECHO Classic. Je profesorem v Karlsruhe, čestným profesorem na Royal Academy of Music v Londýně, hostujícím profesorem na Royal Academy of Music v Aarhusu a na Elisabethen Music School v Hirošimě.

Piotr Beczala – tento polský operní pěvec studoval ve Švýcarsku, mezi jeho první stálá angažmá patří role ve Státním divadle v Linzi, odkud se vyšvihl přímo do Curyšské opery. V roce 2004 se blýsknul i v londýnské královské opeře. V roce 2006 obdržel cenu Mnichovského operního festivalu. Tento polský tenorista dobyl již La Scalu, Paříž i Metropolitní operu, kde se na něj ještě před zahájením jeho sóla Ed-garda (v Donizettiho Lucii z Lammermooru) začaly sypat konfety. Kolegové mu vysvětlili, že je to vzkaz od publika: „My Tě milujeme“.

Sonja Yoncheva –je sopranistkou původem z Bulharska. Již od svého dospívání se objevova-la často na televizních obrazovkách v Bulhar-sku, kde mimo jiné účinkovala i v edukačních programech věnovaných klasické hudbě. V roce 2001 vyhrála soutěž “Pěvec roku 2000,” která byla pořádána bulharskou televizí. Stu-dia absolvovala v Ženevě pod vedením sopra-nistky Danielle Borst. Od roku 2013 vystupuje v newyorské Metropolitní opeře, může se chlubit smlouvami s vydavatelstvími Virgin Classic nebo Sony Classical.

Jean-Efflam Bavouzet – Francouz, který “na piáno hraje přesně tak, jak by si to skladatel představoval.” (Financial Times). V uplynulé sezóně vystoupil například na americkém turné londýnských filharmoniků pod vedením Vladimíra Jurowského. Před nedávnem se rovněž představil s Orchestra della Svizzera Italiana v Luganu pod taktovkou vynikajícího Vladimira Ashkenazyho. Pravidelně vystupuje s Orchestre National de France, BBC Philharmonic, Royal Scottish National Orchestra či Hong Kong Philharmonic. V roce 2012 získal ocenění „Umělec roku“ udělené v rámci Internation Classical Music Awards.

Johannes Moser – časopis Gramophone o tomto německo-kanadském muzikantovi napsal: “Jeden z nejlepších cellis-tů z galerie prvotřídních virtuosů dnešní doby.” Výčet or-chestrů a dirigentů, se kterými spolupracoval, toto tvrzení dvojitě podtrhuje: Berlin Philharmonic, New York Philhar-monic, Los Angeles Philharmonic, Hong Kong Philharmo-nic, Royal Concertgebouw, Riccardo Muti, Lorin Maazel, Valery Gergiev, Zubin Mehta, Manfred Honeck, Gustavo Dudamel a celá řada dalších dnešních nejvýznamnějších umělců. Nenasytný čtenář všeho od Kafky po Collinsovou, a zanícený outdoorsman. Moser je nadšený tramp a na horském kole tráví většinu volného času, který má.

Li Biao – po světě nechodí mnoho sólových perkusionistů, ale Li je jedním z těch nejvý-značnějších. Tento čínský bubeník začal s muzikou již v útlém věku, nejdřív studoval v Nankingu, po té získal stipendium ke studiu v Moskvě a svá studia zakončil v Mnichově. Je i uznávaným komponistou a často na koncertech provádí i svá autorská díla. Se svými kompozicemi vystoupil na-příklad na festivalech ve Fuji, Bad Kissin-gen či v Zahřebu. Na koncertech většinou vystřídá 50 až 60 různých druhů perkusí, v poslední době navíc čím dál víc zkouší i dirigentskou taktovku.

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *