Kolik toho projíte a propijete za 15 tisíc během deseti hodin…?

11. Prosinec, 2008 – 8:22

České dráhy opět šokovaly. Našinec by myslel, že skoro nejzadluženější státní podnik Česka bude střádat korunku ke korunce, euro k euru, aby byla v českých vlacích alespoň nesmradlavá WC, fungující umývárny a bezblechová kupé či prachem neprolezlé sedačky. Hlavně však že se budou o běžné cestující starat jak mají, tedy včetně dodržování jízdního řádu.

A ejhle, ČD se vydaly na cestu byznysu, ber, kde ber. A vlastně proč by se ČD staraly o pasažéry, kteří jím dávají nejvíc vydělat, tedy o běžné cestující, volící dopravu po železnici pro její relativně levné ceny.

Že naopak na běžných cestujících dráhy prodělávají? Ale co státní dotace, které vše do značné míry řeší? Trocha demagogie; nebýt státua cestujících, nebyl by ani byznys zvaný železnice, ani spousta teplých místeček pro tisíce zaměstnanců, resp. nezaměstnanost by se jinak zvedla i přes deset procent. 

O financování železnice toho možná nevím moc, ale jako pasažér ČD z nutnosti požaduji ve vlacích pořádek, přesnost a vlídné zacházení, na rozdíl od mnohých průvodčích, kteří moje stížnosti odbývají konstatováním, že si platím pouze za přepravu a ne za luxus…

(Vím, že nic nevím, ale vím, že vím víc než ti, kteří si myslí, že vědí všechno, ale přitom neví zhola nic…)

Asi proto nám „zámožným“ nabízejí jako satisfakci prožitkové cestování speciálním vlakem. Produkt pod názvem Bohemian Train by měl oslovit střední a vyšší klientelu. Ty nižší, jichž je proklatě většina, se můžou jít místo jízdy po železnici raději klouzat.

První speciální vlak Bohemian Train vypraví ČD na berlínský koncert britského zpěváka Eltona Johna. Cena jízdenky je od 20 000 korun výš.

V 90 prodejních balíčcích na koncert Eltona Johna jsou zahrnuty zpáteční jízdenka Praha – Berlín vlakem Českých drah, vstupenka na koncert, catering ve vlakové restauraci Taittinger a drinky v Bugsy’s baru.

Jsem zvědavý, kolik „středňovrstňáků“ se nechá nachytat, aby se v několikasettisícovém davu mohli dívat na Johna dalekohledem nebo na filmovém plátně. Na toho samého Johna, který se nedávno přiženil (nebo snad přivdal?) do registrovaného partnerství.

Kolik jeho fanoušků a fanynek bude litovat, že za ty peníze mohli mít novou plazmovou televizi, hned s několika Eltonovými koncerty…

Pro strovnání; Z Prahy vyjíždí každý večer ve 20.25 h noční rychlík do Basileje; při včasné rezervaci přijde jízdenka jedním směrem v lehátkovém kupé na 39 eur, tedy necelá tisícovka tam, stejně tak i zpátky.

Švýcarský dopravní systém patří k nejlepším na světě – vlaky, ač překonávají náročný terén, jezdí rychle, často a přesně. Včetně skvělé obsluhy a hygieny. Zažil jsem, mohu dosvědčit…

Z Prahy – Holešovic je to do Hamburku 1004 km a jízdné v EuroCity činí 2555 Kč, necelých sto eur. Berlín je v třetině této cesty, takže musí být i třetinová cena – tedy asi 50 eur, což dělá bratru dvanáct stovek Kč.

UEFA EURO 2008 nabídlo vedle napínavých fotbalových zápasů i novinku: vstupenka na každý z 31 zápasů platila i jako zpáteční jízdenka mezi bydlištěm, hotelem, hranicemi nebo letištěm a místem konání zápasu.

Autobusem z Prahy do Ženevy a zpět na zápas Česko-Turecko to bylo za pouhých 2800 Kč, včetně průvodce a vstupenky za 300 Kč.

Bohemian Train má být sestaven z vozů určených pro vlaky EuroCity a EuroNight; zařazeny jsou dva restaurační a jeden lůžkový vůz, jeden vůz druhé třídy a dva vozy první třídy.

Hlavní nádraží Berlin Hauptbahnhof je považováno za největší v Evropě. Vzdálenost Praha – Berlín činí asi 350 km. Cesta vlakem trvá necelých pět hodin. Když odečteme cenu vstupenky na Eltona ve výši kolem 2000 Kč, zbývá nám ještě osmnáct tisíc.

Pro srovnání vstupenky na britský muzikál, vznikající za spolupráce skupiny Queen a Bena Eltona, a jeho náplní je historie a dílo Queen, měl na premiéru v Dominion Theatre na Tottenham Court Road v Londýně ceny vstupenek od GBP 22,50 do GBP 42,50.

Kurz GBP/USD se pohybuje na úrovni 1,4930, kurz GBP/EUR je cca 1,1940, GBP/Kč je nyní cca 29, 573 Kč…

Pak je tu cena jízdenky do Berlína a zpět, tedy v běžném EuroCity asi 1500 Kč, a zůstane nám cca 15, 5 tisíc korun na jídlo a pití. Otázkou je, kolik se toho dá zkonzumovat na přibližně deseti hodin all inclusiv jízdy Bohemian Train.

Pětidenní cesta z Benátek do Londýna vedoucí přes Prahu v obnoveném provozu starodávného Orient Expresu přijde romantického pasažéra na 2670 eur (asi 75 tisíc korun, resp. jeden den a noc 15 tisíc).

Pokud vám tyto destinace připadají málo exotické a raději byste si vychutnali jízdu po trase původního Orient Expressu z Paříže do Istanbulu, budete muset sáhnout ještě hlouběji do kapsy. Týdenní výlet za romantikou minulosti a orientu v tomto případě bude stát 6340 eur (necelých 180 tisíc korun).

Rychlovlaky pro turisty jezdí samozřejmě také v Kanadě či na Aljašce, ovšem asi v poloviční ceně proti Bohemian Train, navíc na několik dnů a aljašské krásy jsou přece jen pozoruhodnější, než obtloustlý John Elton…

V projektu Modrá šance pro dopravu, píše její autor Petr Bendl, stínový ministr dopravy, kriticky o vládě ČSSD, jejíž projekt Pendolino prý položil český vagonářský průmysl; projekt, který byl vládou přijat „na podporu českého průmyslu“ obsahuje údajně méně než 5 % českých výrobků.

A dodává, že v osobní dopravě je reálné uskutečnění ambice stát se hlavní evropskou tranzitní železnicí v přepravě osob v relaci Hamburk-Berlín-Drážďany-Praha-Vídeň a Varšava-Vídeň, plus řada doplňkových relací.

Krásná slova, spíše vzdušné zámky…. Asi proto dráhy dosud nevypsaly výběrové řízení na 100 nových vagonů, ačkoliv o tom mluví již několik měsíců. Zastaralý vozový park patří k největším problémům drah. Některé vlaky jezdí po českých kolejích již desítky let.

Zřejmě také Bohemian Train za bratru od 20 tisíc korun z Prahy do Berlína a zpět je součástí nové dopravní politiky Topolánkovy vlády. Orient Expres v modrém… Nebo snad v oranžové…?

Prostě, střední třído, nekup to….

PS: A vláda v zastoupení ČD má v úmyslu také demolicí nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Tato budova letos získala zvláštní ocenění za zachování původního rázu unikátní historické nádražní budovy, které udělila odborná porota „Soutěže o nejkrásnější nádraží ČR 2008″…

Reklama:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *